np2430 Psychologie zdraví a nemoci

Fakulta sportovních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Katarína Šimková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Čt 22. 2. 11:40–12:40 C15/207, Čt 1. 3. 11:40–12:40 C15/207, Čt 8. 3. 11:40–12:40 C15/207, Čt 15. 3. 11:40–12:40 C15/207, Čt 22. 3. 11:40–12:40 C15/207, Čt 29. 3. 11:40–12:40 C15/207, Čt 5. 4. 11:40–12:40 C15/207, Čt 12. 4. 11:40–12:40 C15/207, Čt 19. 4. 11:40–12:40 C15/207, Čt 26. 4. 11:40–12:40 C15/207
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2430/01: Čt 22. 2. 14:00–15:00 C15/207, Čt 1. 3. 14:00–15:00 C15/207, Čt 8. 3. 14:00–15:00 C15/207, Čt 15. 3. 14:00–15:00 C15/207, Čt 22. 3. 14:00–15:00 C15/207, St 28. 3. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, St 4. 4. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, St 11. 4. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, St 18. 4. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, St 25. 4. 14:00–15:00 E34/225 - seminární místnost, K. Šimková, M. Vičar
Předpoklady
Vědomosti získané v předmětech zaměřených na psychologii na bakalářské úrovni (obecná, vývojová, sociální). Vypracovat seminární práci: - analýza (vlastních) copingových strategií, srovnání s teoretickými principy: analýza stresorů, reakce na stresory v rovině fyziologické, emocionální a behaviorální, současné metody zvládání zátěže a jejich efektivita a rizika, nové metody zvládání zátěže); - interaktivní řešení případové studie (analýza případu, sestavení vhodného intervenční programu). Zkouška formou písemného testu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět vychází z poznatků medicínských, pedagogických, psychologických a jejich vzájemné propojenosti v otázkách rozvoje klíčových kompetencí, které mají význam pro zdravý život člověka. Základní myšlenkou předmětu je pochopení podstaty bio-psycho-sociální-spirituální rovnováhy (nerovnováhy) jedince a jeho vlivu na zdraví (nemoc). Důraz je kladen na prevenci civilizačních onemocnění, ochranu a podporu zdraví. Zdůrazněna je odpovědnost jedince za vlastní zdraví. Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled různých faktorů, které pozitivně nebo negativně působí na lidské zdraví (nemoc). Po absolvování předmětu bude student schopen porozumět bio-psycho-socio-spirituálním souvislostem zdraví a nemoci a získané vědomosti použít k navržení konkrétních zdraví podporujících intervencí.
Osnova
  • • Definice: zdraví a nemoc, vývoj v přístupech, koncepcích, modelech. • Podpora zdraví, prevence a ochrana zdraví, projektování. • Veřejná zdravotní politika. • Zdraví a kvalita života. • Biopsychosociální faktory podporující zdraví – duševní hygiena, sociální opora, výživa, pohybová aktivita, time management apod. • Biopsychosociální faktory poškozující zdraví - alkohol, kouření, drogy, gamblerství, rizikový sex, úrazy a nehody, sociální faktory, apod. • Interakce, komunikace a spolupráce v prostředí: klient, rodina, typy institucí. V rámci seminářů budou procvičena jednotlivá témata z přednášek.
Literatura
  • Abu-Omar, K., & Rütten, A. (2008). Relation of leisure time, occupational, domestic, and commuting physical activity to health indicators in Europe. Preventive Medicine, 47(3), 319-323.
  • Kohoutek, R. (2007). Psychologie zdraví a nemoci. Brno, Česko: MU.
  • Marcus, B., & Forsyth, L. (2009). Motivating people to be physically active. (2nd ed.). Champaign, Illinois: Human Kinetics.
  • Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha, Česko: Academia.
  • Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha, Česko: Grada.
  • Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha, Česko: Grada.
  • Stroebe, W. (2011). Social psychology and health (3rd ed.). Maidenhead, UK: Open University Press.
  • Brannon, L., & Feist, J. (2010). Health psychology: an introduction to behavior and health (7th ed.). Belmont, California: Wadsworth.
  • Marcus, B., & Forsyth, L. (2010). Psychologie aktivního způsobu života: motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha, Česko: Portál.
  • Strejčková, A. et al. (2007). Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha, Česko: Fortuna.
  • Blahutková, M.; Matějková, E. , Brůžková, L. (2010). Psychologie zdraví: pro studenty bakalářských a magisterských oborů. Brno, Česko: Masarykova univerzita.
  • Bouchard, C., Katzmarzyk, P. T. (Eds.). (2010). Physical activity and obesity. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hendl, J., & Dobrý, L. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha, Česko: Karolinum.
  • Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha, Česko: Portál.
Výukové metody
Přednášky. Semináře s diskusí a prezentacemi případových studií. Kritická čtení. Samostatná práce.
Metody hodnocení
80 % aktivní účast na seminářích • Ppt prezentace z oblasti podpory zdraví. Hodnoceno na škále: Ano - přepracovat v termínu - Ne • Zkouška formou písemného testu (15 otázek otevřeného typu), minimální úspěšnost 60 % ze 100 %, hodnoceno A-F.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020.