nk2276 Škola a komunita

Fakulta sportovních studií
jaro 2019
Rozsah
0/7/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
nk2276/01: Pá 15. 3. 15:55–17:35 C15/207, Pá 12. 4. 8:25–10:55 B11/305, Pá 26. 4. 9:15–10:55 E34/225 - seminární místnost, V. Jůva
Předpoklady
společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:
- pochopení podstaty kooperace školy s dalšími institucemi
- porozumění humanistické koncepci soudobé kulturní pedagogiky
- analýza edukace vybraných kulturních a dalších zařízení
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- vysvětlit soudobé trendy kulturní edukace
- interpretovat edukační možnosti kulturních a dalších zařízení
- analyzovat nabídky kulturních zařízení pro děti a mládež
- vytvořit koncepci efektivní spolupráce s kulturními, sociálními, sportovními a dalšími zařízeními
Osnova
  • 1. Sociální, kulturní, sportovní a další zařízení – jejich typy a možnosti využití pro školní edukaci
  • 2. Funkce sociálních, kulturních, sportovních a další zařízení
  • 3. Kulturní edukace a kulturní pedagogika
  • 4. Požadavky na kulturní edukaci dětí a mládeže
  • 5. Internetové prezentace mimoškolních zařízení
  • 6. Analýza webových stran mimoškolních zařízení a možnosti jejich využití ve školní edukaci
  • 7. Specifické instituce pro děti a mládež
  • 8. Metodika školní návštěvy sociálního, kulturního, sportovního a dalšího zařízení
Literatura
    povinná literatura
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Návštěvníci muzea. In Muzejní pedagogika : Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, s. 167-202. Kultura a edukace 1. ISBN 978-80-7315-207-9. info
  • JŮVA, Vladimír. Mimoškolní edukační média. In Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, s. 282-286. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. info
    doporučená literatura
  • JŮVA, Vladimír. Muzejní pedagogika. In Muzejní pedagogika : Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, s. 69-140, 71 s. Kultura a edukace 1. ISBN 978-80-7315-207-9. info
  • JŮVA, Vladimír. Vznik a rozvoj muzejní pedagogiky. In Muzejní pedagogika : Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, s. 7-68. Kultura a edukace, 1. ISBN 978-80-7315-207-9. info
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 196 s. ISBN 978-80-210-4499-9. info
Výukové metody
přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce.
Metody hodnocení
projekt a jeho prezentace.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.