np2076 Teorie a didaktika plávání

Fakulta sportovních studií
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Keberlová (přednášející)
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D.
Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Kateřina Novotná
Dodavatelské pracoviště: Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
(! nk019 Sportovní edukace II ) && ! NOW ( nk019 Sportovní edukace II )
Základní plavecké dovednosti a technika plaveckých způsobů prsa, znak a kraul.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit základní plavecké dovednosti o rozšiřující znalosti a dovednosti ve vodním prostředí, jako např. záchrana tonoucího, vytrvalostní plavání, plavání pod vodou, skoky do vody a vodní pólo.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- prokázat plavecké kompetence při vytrvalostním pojetí plavání a plavání pod vodou
- prokázat plavecké kompetence ve ztížených podmínkách
- vyhodnotit konkrétní situaci a aplikovat své dovednosti při záchraně tonoucího
- definovat a umět aplikovat pravidla plavání, vodního póla a skoků do vody
Osnova
  • TEORIE:
  • Struktura plaveckých sportů
  • Výuka plavání na různých úrovních
  • Specifika výuky plavání dětí a dospělých, strach a motivace ve výuce plavání
  • Faktory determinující plavecký výkon
  • Biomechanika plavání
  • Vývoj jednotlivých plaveckých způsobů
  • Technika plaveckých způsobů
  • Metodika nácviku jednotlivých plaveckých způsobů, hry ve vodě
  • Pravidla plavání, plánování vyučovací jednotky ve vodě
  • Pravidla vodního póla, skoků do vody
  • Dopomoc unavenému plavci a záchrana tonoucího
  • PRAXE:
  • Zdokonalování plaveckých způsobů prsa, znak, kraul a základy vytrvalostního plavání
  • Prvkové plavání a plavání s pomůckami
  • Plavání pod vodou, lovení předmětů a orientace ve vodním prostředí
  • Dopomoc unavenému plavci a záchrana tonoucího
  • Plavání ve ztížených podmínkách
  • Skoky do vody
  • Vodní pólo
Literatura
  • ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2008, 127 s. ISBN 9788024721545. info
  • ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči : "plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí předškolního věku, hry a říkadla do vody. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 132 s. ISBN 8024702118. info
  • MOTYČKA, Jaroslav et al. Teorie plaveckých sportů. Plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucího. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2001, 205 s. ISBN 80-210-2711-8. info
  • ROZTOČIL, Tomáš a Jiří ŠVEC. Technika a didaktika plavání :(učební texty pro posluchače oboru tělesná výchova). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996, 71 s. ISBN 80-7041-613-0. info
  • KLEČKOVÁ, Jindřiška. Synchronizované plavání. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992, 46 s. ISBN 8070670886. info
Výukové metody
- teoretické přednášky
- praktická výuka
Metody hodnocení
Předmět je ukončen po absolvování písemné zkoušky a splnění docházky v praktických hodinách.
Písemná zkouška je studentovi udělena na základě zdárného absolvování závěrečného písemného testu. V testu student prokáže jak teoretické znalosti, tak i schopnost aplikace těchto znalostí v plavecké tematice.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2019/np2076