FSpS:np2413 Interakce s klientem - Informace o předmětu
np2413 Interakce s klientem
Fakulta sportovních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 13:00–13:50 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- - aktivní účast ve výuce a zpracování průběžných úkolů; kritické čtení z oblasti poradenství (písemně + ppt. prezentace), esej s tématem „interakce s problémovým klientem“: vlastní zkušenost nebo reakce na mediální kauzu
- zkouška (písemný test a zpětná vazba): hodnocení podstaty řešeného problému a komunikační dovednost - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je:
- představit principy vzájemné interakce s určitým klientem
- získat profesní kompetence tak, aby student byl schopen aplikací v profilových profesích kinantropologických (poradenství, volba postupů v kontaktu s jedincem či skupinou, realizace a hodnocení programů, týmová spolupráce, prevence patologických jevů) - Výstupy z učení
- Po absolvování kursu by student měl být schopen:
- analyzovat situace a kontext problému klienta
- zajistit individuální diagnostiku
- adekvátní komunikace s klientem z různých populačních skupin
- zajistit adekvátní poradenství - Osnova
- Základní terminologie, přístupy, paradigma – interakční profese, pomáhající profese
- Konzultace, poradenství – systémy a sítě.
- Prevence – diagnostika – prognóza
- Základy diagnostiky – principy, práce se senzitivními daty
- Přístupy: poradenské, manipulativní, direktivní
- Vztah profesionála a klienta
- Typy a prostředky komunikace s klientem, včetně klienta v krizi a klientů z minoritních skupin
- Postoje a možnosti jejich změn. Profesionální postoje
- Principy diagnostiky střední úrovně: dotazovací, pozorovací, projektivní. Měření. Chyby v hodnocení
- Profesní kompetence v profesích: interakčních, pomáhajících, dobrovolnických
- Sebereflexe pracovníka
- Etika práce s klientem
- Syndrom vyhoření, jeho prevence a zvládání
- Řešení modelových situací (ve vazbě na semináře); v rámci seminářů budou procvičená jednotlivá témata z přednášek
- Literatura
- Válková, H. (2012). Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi 1. Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
- Krejčířová, O. , Treznerová, I. (2011). Malý lexikon sociálních služeb. Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
- Lieberman, L. J., McHugh, E. (2001). Health-related fitness of children who are visually impaired. Journal of Visual Impairment & Blindness, 91, pp.272-287.
- Křivohlavý, J. (2010). Pozitivní psychologie. Praha, Česko: Portál.
- Kol. (2013). Regenerace a výživa ve sportu. Brno, Česko: FSpS, Masarykova Univerzita.
- Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha, Česko: Portál.
- Lante, K. A., Walkley, J. W., Gamble, M., & Vassos, M. V. (2011). An initial evaluation of a long-term, sustainable, integrated community-based physical activity program for adults with intellectual disability. Journal of Intellectual and Developmental D
- Pitetti, K. H., & Tan, D. M. (1991). Effects of a minimally supervised exercise program for mentally retarded adults. Medicine & Science in Sports & Exercise.
- Gabura, J., Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha, Česko: Sociologické nakladatelství.
- Baštecká, B. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha, Česko: Portál.
- Marks, B., Sisirak, J., Heller, T., & Wagner, M. (2010). Evaluation of community-based health promotion programs for Special Olympics athletes. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 7(2), pp.119-129
- Journal of Applied Psychology – vybraná témata.
- Výukové metody
- - přednášky
- semináře s diskusí a prezentacemi případových studií
- kritická čtení - Metody hodnocení
- - 80 % aktivní účast na seminářích
- Ppt prezentace v oblasti poradentství – hodnoceno na škále „ano – přepracovat – ne“
- zkouška formou písemného testu (15 otázek otevřeného typu), minimální úspěšnost 60 ze 100 %, hodnoceno A–F - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2019/np2413