np2413 Interakce s klientem

Fakulta sportovních studií
jaro 2019
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 13:00–13:50 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2413/01: St 14:00–14:50 B11/206, H. Válková
Předpoklady
- aktivní účast ve výuce a zpracování průběžných úkolů; kritické čtení z oblasti poradenství (písemně + ppt. prezentace), esej s tématem „interakce s problémovým klientem“: vlastní zkušenost nebo reakce na mediální kauzu
- zkouška (písemný test a zpětná vazba): hodnocení podstaty řešeného problému a komunikační dovednost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
- představit principy vzájemné interakce s určitým klientem
- získat profesní kompetence tak, aby student byl schopen aplikací v profilových profesích kinantropologických (poradenství, volba postupů v kontaktu s jedincem či skupinou, realizace a hodnocení programů, týmová spolupráce, prevence patologických jevů)
Výstupy z učení
Po absolvování kursu by student měl být schopen:
- analyzovat situace a kontext problému klienta
- zajistit individuální diagnostiku
- adekvátní komunikace s klientem z různých populačních skupin
- zajistit adekvátní poradenství
Osnova
  • Základní terminologie, přístupy, paradigma – interakční profese, pomáhající profese
  • Konzultace, poradenství – systémy a sítě.
  • Prevence – diagnostika – prognóza
  • Základy diagnostiky – principy, práce se senzitivními daty
  • Přístupy: poradenské, manipulativní, direktivní
  • Vztah profesionála a klienta
  • Typy a prostředky komunikace s klientem, včetně klienta v krizi a klientů z minoritních skupin
  • Postoje a možnosti jejich změn. Profesionální postoje
  • Principy diagnostiky střední úrovně: dotazovací, pozorovací, projektivní. Měření. Chyby v hodnocení
  • Profesní kompetence v profesích: interakčních, pomáhajících, dobrovolnických
  • Sebereflexe pracovníka
  • Etika práce s klientem
  • Syndrom vyhoření, jeho prevence a zvládání
  • Řešení modelových situací (ve vazbě na semináře); v rámci seminářů budou procvičená jednotlivá témata z přednášek
Literatura
  • Válková, H. (2012). Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi 1. Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
  • Krejčířová, O. , Treznerová, I. (2011). Malý lexikon sociálních služeb. Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
  • Lieberman, L. J., McHugh, E. (2001). Health-related fitness of children who are visually impaired. Journal of Visual Impairment & Blindness, 91, pp.272-287.
  • Křivohlavý, J. (2010). Pozitivní psychologie. Praha, Česko: Portál.
  • Kol. (2013). Regenerace a výživa ve sportu. Brno, Česko: FSpS, Masarykova Univerzita.
  • Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha, Česko: Portál.
  • Lante, K. A., Walkley, J. W., Gamble, M., & Vassos, M. V. (2011). An initial evaluation of a long-term, sustainable, integrated community-based physical activity program for adults with intellectual disability. Journal of Intellectual and Developmental D
  • Pitetti, K. H., & Tan, D. M. (1991). Effects of a minimally supervised exercise program for mentally retarded adults. Medicine & Science in Sports & Exercise.
  • Gabura, J., Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha, Česko: Sociologické nakladatelství.
  • Baštecká, B. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha, Česko: Portál.
  • Marks, B., Sisirak, J., Heller, T., & Wagner, M. (2010). Evaluation of community-based health promotion programs for Special Olympics athletes. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 7(2), pp.119-129
  • Journal of Applied Psychology – vybraná témata.
Výukové metody
- přednášky
- semináře s diskusí a prezentacemi případových studií
- kritická čtení
Metody hodnocení
- 80 % aktivní účast na seminářích
- Ppt prezentace v oblasti poradentství – hodnoceno na škále „ano – přepracovat – ne“
- zkouška formou písemného testu (15 otázek otevřeného typu), minimální úspěšnost 60 ze 100 %, hodnoceno A–F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2019/np2413