np2270 Teorie osobnostně sociálního rozvoje

Fakulta sportovních studií
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Bc. Lucie Grajciarová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Střípek (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 19. 2. 12:00–12:50 B11/206, St 26. 2. 12:00–12:50 B11/206, St 4. 3. 12:00–12:50 B11/206, St 11. 3. 12:00–12:50 B11/206, St 18. 3. 12:00–12:50 B11/206, St 25. 3. 12:00–12:50 B11/206, St 1. 4. 12:00–12:50 B11/206, St 8. 4. 12:00–12:50 B11/206, St 15. 4. 12:00–12:50 B11/206, St 22. 4. 12:00–12:50 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2270/01: Čt 20. 2. 17:50–18:40 B11/311, Čt 27. 2. 17:50–18:40 B11/311, Čt 5. 3. 17:50–18:40 B11/311, Čt 12. 3. 17:50–18:40 B11/311, Čt 19. 3. 17:50–18:40 B11/311, Čt 26. 3. 17:50–18:40 B11/311, Čt 2. 4. 17:50–18:40 B11/311, Čt 9. 4. 17:50–18:40 B11/311, Čt 16. 4. 17:50–18:40 B11/311, Čt 23. 4. 17:50–18:40 B11/311, J. Střípek
Předpoklady
žádné.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace o východiscích a principech osobnostně sociálního rozvoje jako ideálu, k jehož naplnění směřuje úsilí naprosté většiny tzv. pomáhajících profesí.
Výuka bude v tomto ohledu zaměřena především na schopnost studentů využít získaných poznatků v dalších navazujících předmětech, jako jsou Základy práce se skupinou a Zážitková pedagogika, resp. v budoucí praxi absolventů.
Těžištěm zájmu budou proto koncepty osobnostně sociálního rozvoje spojené s principem zkušenostně reflektivního učení představujícího komplexní a plnohodnotnou platformu učení umožňující prostřednictvím reflektované vlastní zkušenosti účinně a efektivně zprostředkovat znalosti, učit dovednostem, ovlivňovat myšlení (postoje, hodnoty) a modelovat chování v nejobecnějším slova smyslu. V průběhu předmětu se studenti postupně seznámí s moderními edukačními koncepty vyrůstajícími z bohatých kořenů pedagogické historie, především J. Deweyho, K. Lewina a D. Kolba. Ze současných myšlenkových zdrojů, proudů a směrů bude následně pozornost věnována dílům autorů, kteří na tuto myšlenkovou tradici navazují a dále ji rozpracovávají, a to především důrazem na proces reflexe zkušenosti v procesu učení (např. D. Schön, A. Brockbank, I. McGill, J. Moon, J. Mezirow, D. Sugerman, D. Boud, a řada dalších).
Na závěr předmětu studenti u ústní zkoušky prokáží znalost základních východisek, principů a modelů uplatňovaných v současných programech osobnostně sociálního rozvoje a budou schopni tyto poznatky aplikovat v dalších navazujících předmětech orientovaných na návrh a realizaci těchto programů v bezprostředním kontaktu s klientem.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen definovat základní pojmy z teorie osobnostně sociálního rozvoje, zná významné osobnosti spojené s tímto tématem a dokáže interpretovat jejich pojetí osobnostně sociálního rozvoje. Všechny tyto poznatky aplikuje v praxi.
Osnova
  • Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech
  • Humanistický přístup a jeho role v osobnostně sociálním rozvoji (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi)
  • Pragmatická pedagogika a psychologie a jejich pojetí osobnostně sociálního rozvoje (Mead, Dewey)
  • Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost
  • Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro koncepce osobnostně sociálního rozvoje
  • Současné zdroje koncepcí osobnostně sociálního rozvoje (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon)
  • K. Lewin a jeho význam pro programy osobnostně sociálního rozvoje – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny
Literatura
  • K sobě, k druhým, k profesi : teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Edited by Jan Kolář - Bohumíra Lazarová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 133 s. ISBN 9788021045958. info
  • JIRÁSEK, Ivo. Ideové podloží rekreologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, 69 s. ISBN 9788024417844. info
  • HOGAN, Christine. Understanding facilitation : theory & principles. 1st pub. London: Kogan Page, 2002, viii, 248. ISBN 9780749438265. info
  • MCLAUGHLIN, Colleen a Richard Lee BYERS. Personal and social development for all. 1st pub. London: David Fulton Publishers, 2001, vi, 106. ISBN 1853466433. info
  • COAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví : hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 232 s. ISBN 8071696625. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • JOHNS, Hazel. Personal development in counsellor training. 1st pub. by Cassell, London. London: Sage, 1996, xii, 148. ISBN 9780304329359. info
  • L'ABATE, Luciano. A theory of personality development. Edited by Charles H. Bryson. New York: John Wiley & Sons, 1994, xiv, 313. ISBN 0471303038. info
Výukové metody
přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce.
Metody hodnocení
aktivní účast, písemný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2020/np2270