np4121 Reflexe praxe 1

Fakulta sportovních studií
jaro 2022
Rozsah
13 h blokově. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np4121/LS01: Po 16. 5. 14:00–16:30 E34/225 - seminární místnost, Po 23. 5. 14:00–16:30 E34/225 - seminární místnost, Po 30. 5. 14:00–16:30 E34/225 - seminární místnost, Po 6. 6. 9:00–12:20 E34/225 - seminární místnost, O. Janák
Předpoklady
np4111 Úvod do pedagogické praxe && ! np2035 Reflexe praxe && BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Tento předmět lze plnit pouze v případě, že student paralelně vykonává předmět Pedagogická praxe 1. Probíhá blokově ve 4 seminářích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními reflektivními a sebereflektivními metodami a technikami a pomocí nich na základě konkrétní zkušenosti rozvíjet jejich myšlení a dovednosti potřebné pro účinnou reflexi praxe.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu student definuje základní reflektivní a sebereflektivní metody a techniky, chápe jejich význam pro svou pedagogickou činnost, v konkrétních situacích si vybere vhodnou techniku, svou volbu zdůvodní a aplikuje do praxe.
Osnova
  • Reflexe praxe - teoretická východiska, metody a techniky.
  • Standard kvality profesních kompetencí.
  • Reflexe kvality výuky - (sebe)reflektivní otázky.
  • Videoanalýza - rozbor videozáznamu činnosti studenta při vedení vyučovací jednotky tělesné výchovy.
  • Kazuistika studenta-učitele.
  • (Sebe)reflektivní deník.
Literatura
    povinná literatura
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
    doporučená literatura
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. K možnostem reflexivní práce ve vzdělávání učitelů. In Vzdělávat učitele. Příspěvky o inovativní praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 54-70. ISBN 80-7315-013-1. info
  • REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
  • JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
    neurčeno
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020, iv, 217. ISBN 9788026109204. info
  • JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Petr NAJVAR, Libuše SAMKOVÁ, Lukáš ROKOS a Jan PETR. Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy. Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2020, roč. 30, č. 1, s. 5-31. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-1-5. URL info
Výukové metody
individuální úkoly, skupinová práce, diskuze, reflexe vybraných situací.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace individuálních úkolů. Vedení deníku.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.