np4122 Osobnostně sociální rozvoj

Fakulta sportovních studií
jaro 2022
Rozsah
1/0/0. 3 D. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Út 22. 2. 8:00–9:40 B11/206, Út 8. 3. 8:00–9:40 B11/206, Út 22. 3. 8:00–9:40 B11/206, Út 5. 4. 8:00–9:40 B11/206, Út 19. 4. 8:00–9:40 B11/206, Út 3. 5. 8:00–9:40 B11/206
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si v rovině teoretické klade za cíl vybavit studenty základními znalostmi z vybraných témat osobnostně sociálního rozvoje. V souvislosti s těmito tématy následně studenty seznamuje s konkrétními nástroji využitelnými ve svém profesním rozvoji. V rovině praktické je cílem rozvoj v oblasti osobnostních a sociálních kompetencí studentů opírající se o důkladnou (sebe)reflexi.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student charakterizuje základní složky osobnosti, analyzuje interpersonální komunikaci a aktivně používá popisný jazyk. Student popíše reakci organismu na stres a použije vhodný nástroj pro jeho zvládání. Identifikuje zdroje přirozené autority a na základě analýzy ukázek z praxe navrhuje vhodná řešení k rozvoji přirozené autority. Analyzuje své časové možnosti a vhodně svůj čas organizuje. Student identifikuje principy zážitkové pedagogiky a při práci se skupinou volí vhodné postupy s ohledem na vzniklé pedagogické situace. V rámci kurzu aplikuje nabyté teoretické znalosti v modelových situacích a reflektuje zvolený postup.
Osnova
  • Osnova přednášek:
  • 1. Zralá osobnost učitele jako předpoklad k zdravému rozvoji žáků: sebepojetí, jeho složky.
  • 2. Komunikace k sobě, komunikace od sebe. Formy komunikace a jejich účinek. Manipulace v komunikaci. Respektující komunikace. Popisný jazyk. Stanovení kritérií kvality výuky. Zodpovědnost za vlastní práci a možnost nápravy. Formativní hodnocení. Obtížný rozhovor.
  • 3. Stres management: pojem stres a stresová reakce - aneb co se děje v těle, když jsme ve stresu, eustres, distres, vnímání stresu; základní nástroje stress managementu - jak můžeme prožívání stresu ovlivnit.
  • 4. Autorita učitele: vymezení pojmu autorita, druhy autority. Faktory ovlivňující autoritu a možnosti jejich rozvoje.
  • 5. Time management: charakteristika pojmu, kategorie priorit úkolů a činností dle důležitosti a naléhavosti, stanovování cílů dle pravidel SMART, strategie plánování a plnění úkolů a činností.
  • 6. Zážitková pedagogika a její využití ve výukových formách tělesné výchovy.
  • Osnova kurzu:
  • 1. seznamovací a sebepoznávací aktivity
  • 2. dynamika skupiny, práce s kolektivem
  • 3. timemanagement
  • 4. stresmanagement
  • 5. softskills a jejich rozvoj, SWOT analýza
  • 6. zpětná vazba a reflexe
  • Inovace předmětu Osobnostně sociální rozvoj proběhla v rámci projektu Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI), reg. č. p.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170.
Literatura
    povinná literatura
  • NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován : cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2020, 367 stran. ISBN 9788087917503. info
  • JIRÁSEK, Ivo. Zážitková pedagogika : teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Vydání první. Praha: Portál, 2019, 265 stran. ISBN 9788026214854. info
    doporučená literatura
  • MÜHLFEIT, Jan a Kateřina KRŮTOVÁ. Odemykání dětského potenciálu. 1. vydání. V Brně: Management Press, 2018, 272 stran. ISBN 9788072615629. info
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta a Tomáš MIROVSKÝ. Sport a zážitková pedagogika "Prožitek a zkušenost - edukační fenomén i pro 21. století". 2018. URL info
  • JIRÁSEK, Ivo a Jakub SVOBODA. Putování a smysl života: proměna člověka v zimní přírodě. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 236 stran. ISBN 9788024447964. info
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • MOON, Jennifer Ann, Michal DIVIŠ, Jan KOLÁŘ, Vít DOČEKAL, Josef VALENTA, Hana KASÍKOVÁ, Hana HORKÁ, Veronika RODRIGUEZOVÁ, Karla BRÜCKNEROVÁ a Michal DUBEC. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 118 s. ISBN 978-80-210-6296-2. info
  • KOLÁŘ, Jan a Bohumíra LAZAROVÁ. K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. In K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 133 s. ISBN 978-80-210-4595-8. info
  • MCLAUGHLIN, Colleen a Richard Lee BYERS. Personal and social development for all. 1st pub. London: David Fulton Publishers, 2001, vi, 106. ISBN 1853466433. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Translated by Oldřich Selucký. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 247 stran. ISBN 8071782165. info
  • RENAUD, Jacqueline. Stres :[co je stres a jak se mu vyhnout, testy a antistresové programy]. 1. vyd. Praha: Práce, 1993, 137 s. ISBN 80-208-0297-5. info
Výukové metody
přednáška, skupinová práce, individuální práce, diskuze, didaktická hra, situační metoda
Metody hodnocení
plnění dílčích úkolů, vypracování portfoliových úkolů, aktivní účast na celém kurzu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.