np4441 Wellness koncept

Fakulta sportovních studií
jaro 2023
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iva Hrnčiříková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Iva Hrnčiříková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Kratochvílová (cvičící)
Mgr. Ivan Struhár, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Iva Hrnčiříková, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 15. 2. 15:00–16:00 B11/236, St 22. 2. 15:00–16:00 B11/236, St 1. 3. 15:00–16:00 B11/236, St 8. 3. 15:00–16:00 B11/236, St 15. 3. 15:00–16:00 B11/236, St 22. 3. 15:00–16:00 B11/236, St 29. 3. 15:00–16:00 B11/236, St 5. 4. 15:00–16:00 B11/236, St 12. 4. 15:00–16:00 B11/236, St 19. 4. 15:00–16:00 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np4441/01: Út 14. 2. 15:00–17:00 učebna Vinařská, Út 21. 2. 15:00–17:00 učebna Vinařská, Út 28. 2. 15:00–17:00 učebna Vinařská, Út 7. 3. 15:00–17:00 učebna Vinařská, Út 14. 3. 15:00–17:00 učebna Vinařská, Út 21. 3. 15:00–17:00 učebna Vinařská, Út 28. 3. 15:00–17:00 učebna Vinařská, Út 4. 4. 15:00–17:00 učebna Vinařská, Út 11. 4. 15:00–17:00 učebna Vinařská, Út 18. 4. 15:00–17:00 učebna Vinařská, I. Hrnčiříková
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenta pracovat s klientem v rámci wellness konceptu. Wellness vnímá kvalitu života z holistické perspektivy jako rovnováhu jednotlivých dimenzí (životních procesů) a zodpovědnost za její dosažení předává do rukou pacienta, ne lékaře. Na principech humanistické psychologie, Rogersovy terapie zaměřené na klienta, pozitivní psychologie a obdobných přístupů tento koncept pomáhá člověku žít kvalitní život, být zodpovědný za své konání a být si vědom vzájemné vazby mezi kvalitním životem a lidským zdravím – oproti tradičnímu přístupu, z pohledu wellness může i fyzicky nemocný člověk žít kvalitní život. A stejně tak může zdravý člověk nežít kvalitně, nežít well. Předmět poskytuje základní poznatky o alternativních masážních směrech. Součástí předmětu bude nejen popis a nácvik masáže jako takové, vysvětlení masážních technik, ale i srovnání těchto alternativních masáží s klasickým typem masáže.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen:
1. vysvětlit nejnovější přístupy v rámci chápání kvality života;
2. aplikovat koncept wellness do praktické práce s klientem;
3. aplikovat poznatky z terapie odvykání kouření a zvládání stresu;
4. analyzovat alterantivní formy mechanoterapie a doporučit jejich vhodné či nevhodné využití v praxi
5. provádět terapii změny životního stylu s klientem
Osnova
  • PŘEDNÁŠKY:
  • Wellness koncept
  • Rozbor jednotlivých oblastí wellness konceptu dle Travise
  • Pomůcky pro práci s klientem v rámci wellness konceptu
  • Praktický nácvik práce s klientem
  • Terapie odvykání kouření a zvládání stresu
  • Typy alternativních, Thajská masáž, Ajurvéda, Reflexní masáž, Holistická masáž aj.)
  • Srovnání alternativních masáží s klasickou
  • Shiatsu (vznik, účinky, kontraindikace)
  • Masáž reflexních zón (vznik, účinky, kontraindikace)
  • Thajská masáž
  • Přednáška odborníka z praxe
  • V rámci seminářů si budou studenti prakticky osvojovat nabyté informace z přednášek.
Literatura
    povinná literatura
  • EVANS, Mark, Suzanne FRANZEN a Rosalind OXENFORD. Masáže : masáže, aromaterapie, shiatsu, reflexologie. Translated by Kateřina Amiourová. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 192 s. ISBN 8024701081. info
    doporučená literatura
  • Dialectical behavior therapy for wellness and recovery :interventions and activities for diverse client needs. Edited by Andrew M. Bein. 1 online r. ISBN 9781118653333. info
  • The massage manual - massage, aromatherapy, shiatsu, reflexology (Orig.) : Masáže : masáže, aromaterapie, shiatsu, reflexologie. info
  • STARÁ, Jana a Michal CHARVÁT. THE BASIS FOR WELLNESS EDUCATION: UNDERSTANDING AND DISTINGUISHING BETWEEN CONCEPTS OF WELLNESS AND HEALTHY LIFESTYLE. In Milada Krejčí, Pavel Tilinger, Ludmila Vacek. EDUCATION TO WELLNESS, EDUCATION THROUGH WELLNESS. Praha: The College of Physical Education and Sport PALESTRA, 2016, s. 9-21. ISBN 978-80-87723-23-4. info
  • TUMMERS, Nanette. Stress management : a wellness approach. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2013, x, 190. ISBN 9781450431668. info
  • GÓRNICKA, Jadwiga. Léčivá moc dotyků : akupresura chodidel, masáž shiatsu, jiné formy masáže. České vyd. 1. Praha: Jan Vašut, 2011, 159 s. ISBN 9788072367511. info
  • VAN NORMAN, Kay A. Exercise and wellness for older adults : practical programming strategies. Second edition. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2010, ix, 165. ISBN 9780736057684. info
  • Promoting health and wellness in underserved communitiesmultidisciplinary perspectives through service learning. Edited by Anabel O. Pelham - Elizabeth Sills. 1st ed. Sterling, Va.: Stylus, 2009, xxxix, 220. ISBN 9781579225674. info
  • BLAHUŠOVÁ, Eva. Wellness : jak si udržet zdraví a pohodu. Vyd. 1. Velké Bílovice: TeMi CZ, 2009, 149 s. ISBN 9788087156339. info
  • CATHALA, Hana. Wellness : od vnějšího pohybu k vnitřnímu klidu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 168 s. ISBN 9788024723235. info
  • PODĚBRADSKÝ, Jiří. Úvod do mechanoterapie. Rehabilitace a fyzikální lékařství. 1995, roč. 2, č. 2, s. 63–75. ISSN 1211-2658. info
    neurčeno
  • Handbook of occupational health and wellness. Edited by Robert J. Gatchel - Izabela Z. Schultz. New York: Springer, 2015, xvii, 576. ISBN 9781461448389. info
Výukové metody
přednášky a semináře.
Metody hodnocení
- povinná účast na výuce, max. 2 omluvené neúčasti
- praktické výstupy v rámci vypracovaných kazuistik – celkem 5
- celosemestrální projekt – práce s vybraným klientem
- zápočtový test s 40 otázkami, maximálně 60 bodů, minimálně 45 bodů
- zkouška praktická – zpracování a obhajoba kazuistiky
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.