FSpS:bk4032 Teorie sportovního tréninku - Informace o předmětu
bk4032 Teorie sportovního tréninku
Fakulta sportovních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (přednášející)
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (cvičící)
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Ve výuce předmětu se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, antropomotoriky, biomechaniky, předmětů společenskovědních a rozvíjejí v teoretických i praktických tématech aplikovaných v problematice adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů respektive pohybového zatížení.
Cílem výuky je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji výkonnosti a trénovanosti prostřednictvím jednotlivých složek sportovního tréninku, charakteristik stimulace a rozvoje pohybových schopností, pohybově sportovních dovedností, technologie a řízení sportovního procesu, efektů ST a jejich diagnostiky.
Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k zadané problematice. - Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu bude student schopen:
- charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku
- definovat cíle a úkoly sportovního tréninku
- definovat, vysvětlit a užívat základní pojmy TST: sportovní trénink, sportovní výkon, výkonnost, sportovní forma, klasifikaci sportovního výkonu
- definovat cíle, úkoly a specifikovat výsledky ST
- vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty
- dokázat řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty (specifickými, nespecifickými)
- aplikovat obecné znaky stavby ST na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín
- analyzovat efekty sportovního tréninku
- vysvětlit stavbu tréninkové jednotky
- popsat a použít vhodnou organizační formu tréninkového procesu - Osnova
- 01. CÍL, ÚKOLY, VÝSLEDEK SPORTOVNÍHO TRÉNINKU (SPT)
- 02. POHYBOVÉ SCHOPNOSTI: kondiční-koordinační-hybridní pohybové dovednosti, teorie MU, činitelé MU: vnitřní – vnější – výsledkové náročnost úkolů (složitost, obtížnost), zpětná vazba režim MU, transfer – interference, individuální a věkové zvláštnosti, vysvětlení pojmu vědomost, dovednost (kongitivní, intelektová, asertivní, percepční, sociální, motorická), postoj, motorika (cílená-opěrná, hrubá-jemná, grafomotorika)
- ČLENĚNÍ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ: jednoduchý pohyb, pohybový akt, pohybová operace, pohybová činnost (sportovní, pracovní apod.), dovednosti jemné a komplexní (podle zapojení svalových skupin), otevřené-uzavřené, kontinuitní-diskontinuitní, diskrétní-kontinuální-seriální, pohybový návyk
- 03. TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA: základní a hlavní organizační forma SpT, část TJ: úvodní-hlavní-závěrečná, nácvičná, zdokonalovací, kondiční, smíšená, regenerační
- 04. SLOŽKY SPT: příprava: kondiční, technická, taktická, psychologická, teoretická
- 05. DRUHY SPT: nácvik, herní, kondiční, TeTa, regenerační
- 06. ZATÍŽENÍ: fyzické-psychické ADAPTACE: maladaptace, desadaptace
- 07. EFEKT ST: trénovanost, sportovní forma, přepětí-přetrénování-syndrom vyhoření (příznaky, prevence, léčba)
- 08. SPORTOVNÍ VÝKON – HERNÍ VÝKON IHV, THV (faktory, determinanty)
- 09. PLÁNOVÁNÍ – CYKLY: plán perspektivní-roční-operativní-týdenní-denní, evidence obecných a specifických ukazatelů
- 10. ZÁKLADNÍ SMĚRY SPORTU S PRIORITNÍM CÍLEM: sport pro zdraví (fitness sport), výkonnostní sport, vrcholový sport (elite, top sport), lust sport, rizikový a dobrodružný sport (outdoorové a survivalové aktivity), kosmetický sport
- 11. MOTORICKÉ TESTY a jejich využití (diagnostika, kontrola, plánování, prognostika)
- 12. DIDAKTICKÉ FORMY METODICKO-ORGANIZAČNÍ: drobné pohybové hry (DPH) a průpravné pohybové hry (PPH), průpravná cvičení (PCv), herní cvičení (HCv), průpravné hry (PH)
- 13. ETAPY SpT: sportovní předpříprava, základní – specializovaný – vrcholový ST
- Literatura
- povinná literatura
- KORVAS, Pavel a Ladislav BEDŘICH. Struktura sportovního výkonu. Učební texty pro studenty FSpS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 143 s. ISBN 978-80-210-6695-3. info
- BEDŘICH, Ladislav a Josef DOVALIL. Sylabus teorie a didaktika sportu I. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
- Výkon a trénink ve sportu. Edited by Josef Dovalil. 2. vyd. Praha: Olympia, 2005, 331 s. ISBN 8070339284. info
- doporučená literatura
- • BOMPA, Tudor O. a Michael C. CARRERA. Periodization training for sports. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2005. ix, 259. ISBN 0736055592.
- LEHNERT, Michal. Trénink kondice ve sportu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 143 s. ISBN 9788024426143. info
- PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, 192 s. ISBN 9788024726434. info
- MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
- Výukové metody
- semináře, přednášky, samostudium.
- Metody hodnocení
- - písemný test na PC (uzavřené odpovědi); předpoklad úspěšnosti zkoušky je dosažení 80 % z celkové bodové dotace konkrétního testu
- aktivní účast na seminářích
- vypracování seminární práce na vybrané téma a její PP prezentace - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/teorie-sportovniho-treninku-1/
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2025/bk4032