n4120 Pedagogická praxe 1
Fakulta sportovních studiíjaro 2024
- Rozsah
- 120 hod. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Olga Čechová (pomocník)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps ) && ( np4111 Úvod do pedagogické praxe || nk4111 Úvod do pedagogické praxe || n4111 Úvod do pedagogické praxe )
Předpokladem pro plnění předmětu je úspěšné absolvování předmětu Úvod do pedagogické praxe. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem Pedagogické praxe I je orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství, aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi, seznámení s administrativními úkoly konkrétní základní školy, prohloubení kompetencí analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces a příprava, realizace a reflexe různých typů vyučovacích jednotek pod vedením cvičných učitelů a metodika praxe.
- Výstupy z učení
- Pedagogická praxe I je praxí průběžnou, tzv. asistentskou. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství
- aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi
- pracovat se školní dokumentací (pedagogická dokumentace o žákovi – katalogové listy, třídní výkaz, třídní kniha, žákovská knížka, vysvědčení, žádost o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu atd.)
- analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces
- na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, naplánovat, sestavit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek tělesné výchovy
- analyzovat a posoudit vlastní výstup, výstup jiného studenta, popsat problémová místa a navrhnout řešení - Osnova
- 1. student absolvuje každý týden jarního semestru 1 den průběžné praxe na ZŠ,
- 2. hospituje u cvičného učitele,
- 3. provádí náslechy aktivní a pasivní ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy jiného studenta,
- 4. účastní se rozborů všech hodin,
- 5. získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek,
- 6. učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku,
- 7. podílí se v rámci své praxe na chodu školy (dozory, pedagogické rady, doprovod žáků na závody, příprava a kontrola pomůcek).
- Literatura
- doporučená literatura
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- neurčeno
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Výukové metody
- domácí teoretická příprava a praktická výuka na střední škole.
- Metody hodnocení
- Průběžná praxe je ukončena zápočtem.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- úspěšné pedagogické výstupy
- písemné přípravy na vyučovací jednotky ve škole, připomínkované cvičným učitelem, včetně kartiček s průpravnou částí
- písemný záznam náslechů, prováděných studentem-partnerem
- denní záznam činnosti na praxi
- kladné hodnocení studenta na pedagogické praxi
- přehled rozborových hodin vyplněné cvičným učitelem - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
n4120 Pedagogická praxe 1
Fakulta sportovních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 120 hod. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Olga Čechová (pomocník)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (pomocník)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (pomocník) - Garance
- Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps ) && ( np4111 Úvod do pedagogické praxe || nk4111 Úvod do pedagogické praxe || n4111 Úvod do pedagogické praxe )
Předpokladem pro plnění předmětu je úspěšné absolvování předmětu Úvod do pedagogické praxe. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem Pedagogické praxe I je orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství, aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi, seznámení s administrativními úkoly konkrétní základní školy, prohloubení kompetencí analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces a příprava, realizace a reflexe různých typů vyučovacích jednotek pod vedením cvičných učitelů a metodika praxe.
- Výstupy z učení
- Pedagogická praxe I je praxí průběžnou, tzv. asistentskou. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství
- aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi
- pracovat se školní dokumentací (pedagogická dokumentace o žákovi – katalogové listy, třídní výkaz, třídní kniha, žákovská knížka, vysvědčení, žádost o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu atd.)
- analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces
- na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, naplánovat, sestavit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek tělesné výchovy
- analyzovat a posoudit vlastní výstup, výstup jiného studenta, popsat problémová místa a navrhnout řešení - Osnova
- 1. student absolvuje každý týden jarního semestru 1 den průběžné praxe na ZŠ,
- 2. hospituje u cvičného učitele,
- 3. provádí náslechy aktivní a pasivní ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy jiného studenta,
- 4. účastní se rozborů všech hodin,
- 5. získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek,
- 6. učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku,
- 7. podílí se v rámci své praxe na chodu školy (dozory, pedagogické rady, doprovod žáků na závody, příprava a kontrola pomůcek).
- Literatura
- doporučená literatura
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- neurčeno
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Výukové metody
- domácí teoretická příprava a praktická výuka na střední škole.
- Metody hodnocení
- Průběžná praxe je ukončena zápočtem.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- úspěšné pedagogické výstupy
- písemné přípravy na vyučovací jednotky ve škole, připomínkované cvičným učitelem, včetně kartiček s průpravnou částí
- písemný záznam náslechů, prováděných studentem-partnerem
- denní záznam činnosti na praxi
- kladné hodnocení studenta na pedagogické praxi
- přehled rozborových hodin vyplněné cvičným učitelem - Navazující předměty
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
n4120 Pedagogická praxe 1
Fakulta sportovních studiíjaro 2023
- Rozsah
- 120 hod. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (pomocník)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (pomocník) - Garance
- Mgr. Ondřej Janák, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps ) && np4111 Úvod do pedagogické praxe || nk4111 Úvod do pedagogické praxe
Předpokladem pro plnění předmětu je úspěšné absolvování předmětu Úvod do pedagogické praxe. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem Pedagogické praxe I je orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství, aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi, seznámení s administrativními úkoly konkrétní základní školy, prohloubení kompetencí analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces a příprava, realizace a reflexe různých typů vyučovacích jednotek pod vedením cvičných učitelů a metodika praxe.
- Výstupy z učení
- Pedagogická praxe I je praxí průběžnou, tzv. asistentskou. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství
- aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi
- pracovat se školní dokumentací (pedagogická dokumentace o žákovi – katalogové listy, třídní výkaz, třídní kniha, žákovská knížka, vysvědčení, žádost o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu atd.)
- analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces
- na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, naplánovat, sestavit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek tělesné výchovy
- analyzovat a posoudit vlastní výstup, výstup jiného studenta, popsat problémová místa a navrhnout řešení - Osnova
- 1. student absolvuje každý týden jarního semestru 1 den průběžné praxe na ZŠ,
- 2. hospituje u cvičného učitele,
- 3. provádí náslechy aktivní a pasivní ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy jiného studenta,
- 4. účastní se rozborů všech hodin,
- 5. získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek,
- 6. učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku,
- 7. podílí se v rámci své praxe na chodu školy (dozory, pedagogické rady, doprovod žáků na závody, příprava a kontrola pomůcek).
- Literatura
- doporučená literatura
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- neurčeno
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Výukové metody
- domácí teoretická příprava a praktická výuka na střední škole.
- Metody hodnocení
- Průběžná praxe je ukončena zápočtem.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- úspěšné pedagogické výstupy
- písemné přípravy na vyučovací jednotky ve škole, připomínkované cvičným učitelem, včetně kartiček s průpravnou částí
- písemný záznam náslechů, prováděných studentem-partnerem
- denní záznam činnosti na praxi
- kladné hodnocení studenta na pedagogické praxi
- přehled rozborových hodin vyplněné cvičným učitelem - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
n4120 Pedagogická praxe 1
Fakulta sportovních studiíjaro 2022
- Rozsah
- 120 hod. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Lucie Grajciarová (pomocník)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (pomocník)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (pomocník)
PhDr. Michal Vít, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Ondřej Janák, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps )
Předpokladem pro absolvování předmětu je úspěšné absolvování předmětu np/nk4111 Úvod do pedagogické praxe. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem Pedagogické praxe 1 je obecně orientace studentů oboru UTV v praktické i teoretické oblasti základního školství, aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi a prohloubení pedagogických a didaktických kompetencí studentů pomocí přímé pedagogické činnosti. Konkrétnějším cílem je seznámení studentů s provozem, režimem a administrativou konkrétní spolupracující základní školy, realizace a reflexe vyučovacích jednotek tělesné výchovy pod vedením provázejících učitelů.
- Výstupy z učení
- Pedagogická praxe 1 je praxí souvislou, která je uskutečněna v průběhu 3 týdnů. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství,
- aplikace pedagogicko-didaktických kompetencí v praxi,
- analýzy a reflexe tělovýchovného procesu.
Student umí:
- orientovat se a pracovat se školní dokumentací (školní informační systém, RVP, ŠVP, školní řád a směrnice, provozní řády, třídní kniha, databáze s hodnocením studentů, kniha úrazů atd.),
- na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením provázejících učitelů, naplánovat, sestavit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek tělesné výchovy,
- analyzovat a reflektovat vlastní výstup, výstup jiného studenta, popsat problémová místa a navrhnout řešení. - Osnova
- 1.seznamuje se s prostředím školy a se školními dokumenty, podílí se na chodu školy,
- 2. hospituje u provázejícího učitele, hospituje u druhého studenta
- 3. vede vyučovací jednotku v tandemu s druhým studentem
- 4. vede vyučovací jednotku samostatně
- 5. aktivně se účastí reflexí vyučovacích jednotek,
- 6. spolu s provázejícím učitelem analyzuje pořízený videozáznam
- 7. učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku,
- 8. pracuje s reflektivními nástroji (deník praxe, dotazník, tripartita)
- Literatura
- doporučená literatura
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- neurčeno
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Výukové metody
- Domácí teoretická příprava a praktická výuka s reflexí na základní škole.
- Metody hodnocení
- Pedagogická praxe 1 je ukončena zápočtem.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování praxe se všemi náležitostmi a odevzdání těchto výstupů:
- harmonogram praxe,
- písemné přípravy na vyučovací jednotky s komentáři provázejícího učitele,
- hospitační záznamy,
- pořízený videozáznam,
- potvrzení o absolvování praxe se závěrečnou hodnotící zprávou,
- deník praxe. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
n4120 Pedagogická praxe 1
Fakulta sportovních studiíjaro 2021
- Rozsah
- 120 hod. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Grajciarová (cvičící)
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Králová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (cvičící)
PhDr. Michal Vít, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Ondřej Janák, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- Předpokladem pro plnění předmětu je úspěšné absolvování předmětu Úvod do pedagogické praxe.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem Pedagogické praxe I je orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství, aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi, seznámení s administrativními úkoly konkrétní základní školy, prohloubení kompetencí analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces a příprava, realizace a reflexe různých typů vyučovacích jednotek pod vedením cvičných učitelů a metodika praxe.
- Výstupy z učení
- Pedagogická praxe I je praxí průběžnou, tzv. asistentskou. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství
- aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi
- pracovat se školní dokumentací (pedagogická dokumentace o žákovi – katalogové listy, třídní výkaz, třídní kniha, žákovská knížka, vysvědčení, žádost o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu atd.)
- analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces
- na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, naplánovat, sestavit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek tělesné výchovy
- analyzovat a posoudit vlastní výstup, výstup jiného studenta, popsat problémová místa a navrhnout řešení - Osnova
- 1. student absolvuje každý týden jarního semestru 1 den průběžné praxe na ZŠ,
- 2. hospituje u cvičného učitele,
- 3. provádí náslechy aktivní a pasivní ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy jiného studenta,
- 4. účastní se rozborů všech hodin,
- 5. získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek,
- 6. učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku,
- 7. podílí se v rámci své praxe na chodu školy (dozory, pedagogické rady, doprovod žáků na závody, příprava a kontrola pomůcek).
- Literatura
- doporučená literatura
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- neurčeno
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Výukové metody
- domácí teoretická příprava a praktická výuka na střední škole.
- Metody hodnocení
- Průběžná praxe je ukončena zápočtem.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- úspěšné pedagogické výstupy
- písemné přípravy na vyučovací jednotky ve škole, připomínkované cvičným učitelem, včetně kartiček s průpravnou částí
- písemný záznam náslechů, prováděných studentem-partnerem
- denní záznam činnosti na praxi
- kladné hodnocení studenta na pedagogické praxi
- přehled rozborových hodin vyplněné cvičným učitelem - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
n4120 Pedagogická praxe 1
Fakulta sportovních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 120 hod. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- Předpokladem pro plnění předmětu je úspěšné absolvování předmětu Úvod do pedagogické praxe.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem Pedagogické praxe I je orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství, aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi, seznámení s administrativními úkoly konkrétní základní školy, prohloubení kompetencí analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces a příprava, realizace a reflexe různých typů vyučovacích jednotek pod vedením cvičných učitelů a metodika praxe.
- Výstupy z učení
- Pedagogická praxe I je praxí průběžnou, tzv. asistentskou. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství
- aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi
- pracovat se školní dokumentací (pedagogická dokumentace o žákovi – katalogové listy, třídní výkaz, třídní kniha, žákovská knížka, vysvědčení, žádost o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu atd.)
- analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces
- na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, naplánovat, sestavit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek tělesné výchovy
- analyzovat a posoudit vlastní výstup, výstup jiného studenta, popsat problémová místa a navrhnout řešení - Osnova
- 1. student absolvuje každý týden jarního semestru 1 den průběžné praxe na ZŠ,
- 2. hospituje u cvičného učitele,
- 3. provádí náslechy aktivní a pasivní ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy jiného studenta,
- 4. účastní se rozborů všech hodin,
- 5. získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek,
- 6. učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku,
- 7. podílí se v rámci své praxe na chodu školy (dozory, pedagogické rady, doprovod žáků na závody, příprava a kontrola pomůcek).
- Literatura
- doporučená literatura
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- neurčeno
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Výukové metody
- domácí teoretická příprava a praktická výuka na střední škole.
- Metody hodnocení
- Průběžná praxe je ukončena zápočtem.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- úspěšné pedagogické výstupy
- písemné přípravy na vyučovací jednotky ve škole, připomínkované cvičným učitelem, včetně kartiček s průpravnou částí
- písemný záznam náslechů, prováděných studentem-partnerem
- denní záznam činnosti na praxi
- kladné hodnocení studenta na pedagogické praxi
- přehled rozborových hodin vyplněné cvičným učitelem - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)