nk4113 Psychologie pro učitele

Fakulta sportovních studií
podzim 2024
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Radek Šíp (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 18. 10. 15:45–18:15 B11/236, Pá 1. 11. 16:15–17:55 B11/235, Pá 22. 11. 15:20–17:00 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk4113/01: Pá 18. 10. 13:00–15:30 B11/236, Pá 1. 11. 14:25–16:05 B11/235, Pá 22. 11. 13:00–14:40 E34/207 – seminární místnost, R. Šíp
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Pro předmět nejsou prekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšířit znalosti a dovednosti studentů potřebné pro pedagogickou praxi ve školách a v prostředí volnočasových aktivit, s důrazem na komunikační dovednosti, efektivní řešení konfliktních a emočně náročných situací, podávání zpětné vazby a práce s kolektivem. To vše se zřetelem k individualitě a potřebám druhých i svých.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující schopen:
Popsat předmět pedagogické psychologie, jeho základní pojmy i propojení s dalšími disciplínami.
Empaticky naslouchat člověku v emocích, umět identifikovat jeho potřeby
Analyzovat a efektivně řešit konflikty vzdělávacího prostředí.
Reflexivně hodnotit vlastní pedagogické působení a jeho dopad na jedince.
Využívat role-play a myšlenkové experimenty pro rozvoj empatie a komunikace.
Využívat zpětnou vazbu pro úpravu lekcí i pro vlastní rozvoj
Popsat projevy stresu, vyhoření a základní práci s nimi.
Popsat základy mediačního přístupu.
Popsat prvky skupinové dynamiky, jejího vývoje a práce s ní.
Osnova
  • • - Předmět pedagogické psychologie, propojení s ostatními disciplínami, zdělávání, výchova
  • •Vztah: vývoj – zrání – učení – výchova
  • •Proces učení a jeho kontexty
  • •Efektivní učení, motivace
  • •Emoce a konflikt ve vzdělávacím procesu
  • •Vztah žák – rodič - učitel
  • •Psychologie vyučování (tréninku), vztah k úspěchu a neúspěchu. Neúspěch jako zátěžová situace
  • •Učební styly a strategie, výchovně vzdělávací prostředí inkluzivní, paralelní, separované
  • •Základy mediace konfliktů
  • •Psychohygiena, stres, syndrom vyhoření
  • •Základy práce se třídou / kolektivem
Literatura
  • Kohoutek, R. (1996). Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm.
  • Vičar, M. et al. (2013). Sportovní talent – psychologická perspektiva. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VÁLKOVÁ, Hana. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 9788024431635. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 1., opr. dotisk. Praha: Portál, 2004, 774 s. ISBN 807178303X. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
Výukové metody
Interaktivní přednášky s užitím IT informací, semináře, samostudium.
Metody hodnocení
Skupinová práce
Závěrečný písmenný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/nk4113