bk915 Psychologie hry

Fakulta sportovních studií
podzim 2006
Rozsah
0/8. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Uhlířová (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Uhlířová
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Cíle předmětu
Cílem předmětu je dát studentům možnost pochopit fenomén hry a jeho souvislosti s vývojem dítěte či dospívajícího, se vztahy ve skupině (např. školní třídě). Předmět by měl studenty připravit používat hru jako diagnostický, nápravný, relaxační prostředek a zároveň jako pedagogický prostředek, který obohacuje výuku.
Osnova
  • Vymezení pojmu hra, úvod do psychologie hry 1.Úloha hry ve vývoji jedince (kapitoly z vývojové psychologie) 2.Hra jako diagnostický prostředek (vztahy ve skupině, sebepojetí, spolupráce) 3.Hra jako nápravný prostředek (poruchy chování, pozornosti, komunikační obtíže, aj.) 4.Hra jako prostředek relaxace a zábavy 5.Hra jako didaktický prostředek (účelová aplikace her v konkrétních škol.předmětech) 6.Hra přirozená metoda osobnostního rozvoje 7.Psychologické aspekty hry ve skupině (skupinová dynamika, motivace, vztahy, aj.) 8.Hračka její funkce ve vývoji dítěte 9.Vztažné oblasti: herní terapie, zážitková pedagogika, primární prevence, volný čas,dramatická výchova 10.Návštěva a předvedení práce herních terapeutů v Dětské nemocnici Seminář se bude skládat ze 2 částí: teorie a praktická herní cvičení s následnou reflexí. Studenti budou zároveň vybaveni arzenálem her potřebným k výše zmíněným aktivitám (výuka, řešení vztahových problémů, diagnostika, aj.)
Literatura
  • MILLAR, Susanna. Psychologie hry. Edited by Jarmila Kotásková - Zdeněk Matějček, Translated by Jarmila Milner. Praha: Panorama, 1978, 353 s. URL info
  • FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1993, 268 s. ISBN 80-202-0410-5. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • Zlatý fond her :[výběr her a programů připravených pro kursy Prázdninové školy Lipnice]. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 165 s. ISBN 80-7178-660-8. info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry v tělocvičně. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 243 s. ISBN 80-7178-555-5. info
  • BRTNÍK, Jiří a Jan NEUMAN. Zimní hry na sněhu i bez něj. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 275 s. ISBN 80-7178-762-0. info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 325 s. ISBN 80-7178-405-2. info
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 199 s. ISBN 80-7178-428-1. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6. info
  • HICKSON, Andy. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 167 s. ISBN 80-7178-387-0. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Illustrated by Marko Čermák. Vyd. 2., v Leprez 1. Praha: Leprez, 1995, 623 s. ISBN 80-901826-6-6. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 2., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1996, 604 s. ISBN 80-901826-9-0. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 2. Praha: Leprez, 1997, 510 s. ISBN 80-86061-04-3. info
Metody hodnocení
Student dostane zápočet za účast a skupinovou prezentaci některé z herních technik (předvedení, reflexe a přínos dané hry).
Informace učitele
Předmět je určen především pro studenty, kteří se zajímají o hru jako volnočasovou aktivitu (nemyslí se tím sportovní hra!), nejlépe budoucí učitele s potřebou výuky dětí a mládeže obohatit o herní činnosti (např. pro zlepšení atmosféry v kolektivu, zvládnutí agresivity, posílení motivace...).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007.