np101 Pedagogika sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2006
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np101/p1: St 10:00–10:45 U227
np101/s1: St 10:50–11:35 U227
Předpoklady
Úspěšně absolvovaná pedagogika v bakalářském studiu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s podstatnými oblastmi sportovně edukačních procesů a jejich teoretickou reflexí. Praktické cíle se zaměřují na rozvoj kompetencí spjatých s akčním výzkumem a pedagogickou diagnostikou procesů sportovní edukace.
Osnova
  • 1. Pedagogika sportu v systému kinantropologických věd. 2. Stručný přehled vzniku a vývoje pedagogiky sportu. 3. Pedagogická, psychologická, sociologická a filozofická determinace pedagogiky sportu. 4. Pojetí pedagogiky sportu u nás a v zahraničí (např. Slovensko, Německo, USA). 5. Metodologické problémy pedagogiky sportu. Výzkumné metody pedagogiky sportu. 6. Základní oblasti sportovní edukace (instituce, věk, výkonnostní úroveň ad.). 7. Profese trenéra a cvičitele. Výzkumné nálezy a rysy úspěšných trenérů. 8. Cesta k trenérské profesi, základní pedagogické kompetence, gradace vzdělávací dráhy. 9. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci. 10. Sport a sociální edukace. 11. Aplikace pedagogických principů ve sportovní edukaci. 12. Cíle, oblasti a úspěšné projekty Evropského roku výchovy sportem - EYES 2004.
Literatura
  • SVOBODA, Bohumil. Stručná pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 1997, 113 s. ISBN 8071843253. info
  • SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 250 s. ISBN 8024601567. info
  • SEKOT (ED.), Sekot, Oborný OBORNÝ, Jůva JŮVA a Leška LEŠKA. Sociální dimenze sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 245 s. ISBN 80-210-3581-1. info
  • PROHL, Robert. Grundriss der Sportpädagogik. 2., stark überarbeitete Auf. Wiebelsheim: Limpert Verlag, 2006, 392 s. ISBN 3785316879. info
  • Handbuch Sportpädagogik. Edited by H. Altenberger - Herbert Haag - Albrecht Hummel. Schorndorf: Hofmann, 2001, 514 s. ISBN 3-7780-1831-0. info
  • Sportpädagogische Forschung :Konzepte - Ergebnisse - Perspektiven : Jahrestagung der dvs-Sektion Sportpädagogik vom 14.-16.6.2001 in Münster. Edited by Georg Friedrich. 1. Aufl. Hamburg: Czwalina Verlag, 2002, 349 s. ISBN 3-88020-403-9. info
  • HRČKA, Jozef. Základy športovej edukológie. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2000, 160 s. ISBN 8088901375. info
Metody hodnocení
1. Aktivní účast na seminářích 2. Vystoupení na semináři s didakticky připraveným tématem, např.: a) výzkumná sonda vybrané oblasti sportovní edukace za využití dotazníku, rozhovoru, pozorování apod. b) charakteristika edukačních aspektů vybrané sportovní instituce c) případové studie zahraniční sportovní edukace Délka vystoupení cca 10 - 15 minut (vybrané téma je možno zpracovat i ve dvojici). Téma zpracovat min. z 5 citovaných a uvedených informačních zdrojů (max. 3 www). Didakticky dobře připravené, tzn. nachystat si prezentaci (PC, fólie, video, ...), hovořit vlastními slovy, aktivizovat kolegy, ... 3. Písemný test 4. Ústní zkouška – viz okruhy
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/~juva
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009.