np923 Psychology in Experiential Pedagogy

Faculty of Sports Studies
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Veronika Uhlířová
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 10 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/10, only registered: 0/10, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/10
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je rozšíření pedagogických disciplín o psychologické aspekty zážitku v edukačním procesu dětí a mládeže. Studenti dostanou pro praxi využitelné základy v zážitkové pedagogice, díky sebezkušenostním cvičením se naučí využívat reflexi jako prostředek změny či osobnostního rozvoje a současně budou rozvíjet své kompetence vedoucího programů zážitkové pedagogiky. Seminář proběhne víkendovou intenzivní formou, kde základním kamenem bude hra, prvky outdooru, jemné psychoterapeutické techniky a hry pro osobnostní rozvoj. Studenti se tak naučí určitému množství her, zažijí je a naučí se s nimi pracovat jako s prostředkem růstu a rozvoje osovnosti.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Vymezení pojmu zážitková pedagogika, zážitek, prožitek, učení 2.Role zážitkové pedagogiky v oblastech: výchova a učení, osobnostní rozvoj, náprava a terapie, diagnostika, zábava a rekreace 3.Sociální psychologie skupina v zážitkové pedagogice ( styly vedení a vůdcovství, skupinová dynamika, skupinová spolupráce, vývoj skupiny) 4.Vybraná témata flow efekt, cyklus učení dle Kolba, komfortní zóna 5.Role vedoucího v zážitkové pedagogice (kompetence, osobnost, sociální dovednosti) 6.Problematika motivace účastníků k akci 7.Nácvik vedení reflexe po aktivitě a její přenos do života 8.Výbava arzenálem použitelných her a technik pro programy ZP Víkendový kurz se bude skládat ze 2 částí: teorie a praktické cvičení sloužící k sebezkušenosti a naučení se reflektovat sebe sama a skupinu, u pokročilých i rozvoj dovednosti přenést reflektovanou zkušenost do praxe, uvést ve změnu.
Literature
  • Gymnasion Časopis pro zážitkovou pedagogiku, Praha: Prázdninová škola Lipnice, periodikum, č.1-4
  • Metodické listy Prázdninové školy Lipnice - ročníky 1991 - 93
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
  • VÁŽANSKÝ, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 64 s. ISBN 8021004282. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • Zlatý fond her :[výběr her a programů připravených pro kursy Prázdninové školy Lipnice]. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 165 s. ISBN 80-7178-660-8. info
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou udělení zápočtu je účast na víkendovém kurzu, kde se student bude angažovat a zapojovat do programu. Kurz se uskuteční 6.10-8.10. v rekreačním objektu blízko brněnské přehrady. Cena za ubytování a jídlo 250 kč/den, dohromady za víkend 500 kč. S sebou oblečení na ven, na hry, psací potřeby, aj. Je nutné, aby studenti po dobu víkendu byli ubytovaní ve výše zmíněném rekreač.objektu (některé aktivity budou v pozdních večerních hodinách, popřípadě v noci - noční hry, večerní reflexe, aj)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 2 dny.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2006/np923