np923 Psychologie v zážitkové pedagogice

Fakulta sportovních studií
podzim 2006
Rozsah
2 dny. 1 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Veronika Uhlířová
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření pedagogických disciplín o psychologické aspekty zážitku v edukačním procesu dětí a mládeže. Studenti dostanou pro praxi využitelné základy v zážitkové pedagogice, díky sebezkušenostním cvičením se naučí využívat reflexi jako prostředek změny či osobnostního rozvoje a současně budou rozvíjet své kompetence vedoucího programů zážitkové pedagogiky. Seminář proběhne víkendovou intenzivní formou, kde základním kamenem bude hra, prvky outdooru, jemné psychoterapeutické techniky a hry pro osobnostní rozvoj. Studenti se tak naučí určitému množství her, zažijí je a naučí se s nimi pracovat jako s prostředkem růstu a rozvoje osovnosti.
Osnova
  • 1.Vymezení pojmu zážitková pedagogika, zážitek, prožitek, učení 2.Role zážitkové pedagogiky v oblastech: výchova a učení, osobnostní rozvoj, náprava a terapie, diagnostika, zábava a rekreace 3.Sociální psychologie skupina v zážitkové pedagogice ( styly vedení a vůdcovství, skupinová dynamika, skupinová spolupráce, vývoj skupiny) 4.Vybraná témata flow efekt, cyklus učení dle Kolba, komfortní zóna 5.Role vedoucího v zážitkové pedagogice (kompetence, osobnost, sociální dovednosti) 6.Problematika motivace účastníků k akci 7.Nácvik vedení reflexe po aktivitě a její přenos do života 8.Výbava arzenálem použitelných her a technik pro programy ZP Víkendový kurz se bude skládat ze 2 částí: teorie a praktické cvičení sloužící k sebezkušenosti a naučení se reflektovat sebe sama a skupinu, u pokročilých i rozvoj dovednosti přenést reflektovanou zkušenost do praxe, uvést ve změnu.
Literatura
  • Gymnasion Časopis pro zážitkovou pedagogiku, Praha: Prázdninová škola Lipnice, periodikum, č.1-4
  • Metodické listy Prázdninové školy Lipnice - ročníky 1991 - 93
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
  • VÁŽANSKÝ, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 64 s. ISBN 8021004282. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • Zlatý fond her :[výběr her a programů připravených pro kursy Prázdninové školy Lipnice]. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 165 s. ISBN 80-7178-660-8. info
Metody hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je účast na víkendovém kurzu, kde se student bude angažovat a zapojovat do programu. Kurz se uskuteční 6.10-8.10. v rekreačním objektu blízko brněnské přehrady. Cena za ubytování a jídlo 250 kč/den, dohromady za víkend 500 kč. S sebou oblečení na ven, na hry, psací potřeby, aj. Je nutné, aby studenti po dobu víkendu byli ubytovaní ve výše zmíněném rekreač.objektu (některé aktivity budou v pozdních večerních hodinách, popřípadě v noci - noční hry, večerní reflexe, aj)
Informace učitele
Předmět je určen především studentům, kteří se angažují nebo chtějí angažovat ve volnočasových aktivitách dětí, mládeže, ale i rekreace dospělých.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2006/np923