bp213 Rekreologie

Fakulta sportovních studií
podzim 2009
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Sylva Hřebíčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Sylva Hřebíčková, Ph.D.
Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
bp213/s1: St 14:35–15:20 K204, S. Hřebíčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět a vysvětlit možnosti a způsob kultivace tvořivých sil člověka
na základě nabytých znalostí odvodit vliv rekreace na intelektuální
tělesný i sociální rozvoj osobnosti
vytvořit koncept aktivního využití volného času
Osnova
  • 1.Rekreologie, volný čas - vysvětlení pojmů, filozofický pohled, kategorizace 2.Vývoj rekreologie a aktivního cestovního ruchu 3.Cestovní ruch a rekreologie – vzájemné vztahy 4.Socioekonomické aspekty rekreační pohybové aktivity a rekreologie 5.Sportovní zařízení pro pohybovou rekreaci a rekreologii 6.Současné trendy rekreologie a predikce vývoje 7.Pohybové a kondiční programy 8.Nejvýznamnější střediska rekreologie v ČR 9.Nejvýznamnější střediska rekreologie ve světě úkoly:1.Denní režim, energetický výdej a výživová pyramida, BMI, 2.Pohybové formy rekreace, formy odpočinku, 3.Rekreační oblasti ČR – léto, 4.Rekreační oblasti ČR – zima, 5.Rekreační oblasti Evropa – léto, 6.Rekreační oblasti Evropa – zima, 7.Rekreační oblasti svět – léto, 8.Rekreační oblasti svět – zima, 9.Požadavky na optimální objem a energetickou náročnost pohybové aktivity v týdenním režimu. Normy Pfafengergra, Holmana, VÚT aj., 10.Techniky posuzování pohybového režimu. Blairův záznamní formulář. Minutový záznam Seligera. TEP- 93., 11. Zásady pro tvorbu kondičních programů. Funkční cíl, struktura, objem, frekvence a intenzita pohybové zátěže., 12.Kondiční programy propagačně motivujícího charakteru, jejich charakteristika a zhodnocení (akce TRIM, Prezidentské vyznamenání USA, program 12 x 12, rakouský Herzlich Gesund aj.) 13.Cooperův aerobní program pro aktivní zdraví., 14.Dušaninův program rekreační pohybové aktivity pro všechny. Kanadský 5BX program, program Taschentrainer. Základní charakteristika a srovnání rozdílných přístupů., 15.Volný čas reprezentantů vybrané populační skupiny – průzkum trávení volného času, prázdnin, dovolených., 16.Životní styl vybrané skupiny populace, sportovní odvětví jako forma projevu kultury skupiny populace., 17.Návrh kampaně na podporu zdravého životního stylu a vyšší účasti ve volnočasovém sportu., 18.Zkušenosti ze sféry služeb ve sportu, sportovním turismu.
Literatura
  • SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
  • Sport, stát, společnost : studijní materiály. Edited by Pavel Slepička - Irena Slepičková. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 2000, 336 s. ISBN 80-86317-06-04. info
  • DANĚK, Karel a Zdeněk TEPLÝ. Neodpočívejte v pokoji aneb umění rekreace. 1. vyd. Praha: Olympia, 1974, 151 s. URL info
Výukové metody
teoretická příprava
Metody hodnocení
Závěrečný písemný test se skládá obvykle z 30 otázek hodnocených 30 body.K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 25 bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2013.