nk1037 Integrativní speciální pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2010
Rozsah
8/8. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (přednášející)
PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Kontaktní osoba: PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
nk1037/prednaska: Pá 17. 9. 8:00–10:00 B11/305, Pá 22. 10. 14:00–16:00 B11/206, Pá 12. 11. 17:25–18:45 B11/305, L. Brůžková
nk1037/utv1_cv: Pá 1. 10. 12:30–14:30 B11/311, Pá 5. 11. 15:30–16:50 E34/203 - seminární místnost, Pá 26. 11. 10:10–12:10 E34/203 - seminární místnost, L. Brůžková
nk1037/utv2_cv: Pá 24. 9. 13:00–15:00 E34/203 - seminární místnost, Pá 29. 10. 11:00–12:20 E34/225 - seminární místnost, Pá 26. 11. 8:00–10:00 E34/203 - seminární místnost, L. Brůžková
nk1037/utv3_cv: Pá 24. 9. 16:30–18:30 E34/203 - seminární místnost, Pá 29. 10. 12:30–14:30 E34/225 - seminární místnost, Pá 26. 11. 15:50–17:10 E34/130 - laboratoř zátěžové fyziologie, L. Brůžková
Předpoklady
(! nk004 Společenské vědy IV ) && ! NOW( nk004 Společenské vědy IV )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je osvojit si základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení, možnostech vzdělávání.
Osnova
  • *Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. *Legislativa a integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace, kurikulární dokumenty, inkluze, individuální vzdělávací plán. *Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém. *Tělesné postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání,DMO, LMD. *Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání,Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. *Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení. *Zrakové postižení- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. * Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. * Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. * Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy. * Specifické poruchy učení- charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. * Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. *Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
Výukové metody
Přednáška, praktický seminář.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - aktivní účast na seminářích, vypracování semninární práce na dané téma, písemná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012.