np1037 Integrativní speciální pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2010
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Kontaktní osoba: PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np1037/prednaska: St 15:55–16:40 B11/206, L. Brůžková
np1037/s1: St 15:00–15:45 E34/130 - laboratoř zátěžové fyziologie, L. Brůžková
np1037/s2: St 16:45–17:30 B11/206, L. Brůžková
np1037/s3: St 17:35–18:20 B11/206, L. Brůžková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se skládá z přednášky a semináře integrativní speciální pedagogiky a cvičení aplikované tělesné výchovy. Cílem je získat základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení,o možnosti vzdělávání, integrace zdravotně postižených a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům. Student bude schopen využít získané poznatky při práci s postiženými jedinci v tělovýchově a sportu.
Osnova
  • Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie.
  • Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace.Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém.
  • Tělesné postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání,DMO, LMD, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu.
  • Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání,Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. Vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia)
  • Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání,vhodná cvičení.
  • Zrakové postižení- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball).
  • Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. Cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty.
  • Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. Vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky.
  • Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy.
  • Specifické poruchy učení- charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
  • Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
  • Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
Výukové metody
přednášky, semináře, praktická cvičení
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednosemestrálně, 1/1 přednáška/seminář Integrativní speciální pedagogika, 0/1 - cvičení Aplikovaná tělesná výchova. Požadavky k ukončení - aktivní účast na seminářích a cvičeních, vypracování semninární práce na dané téma, zkouška formou závěrečného písemného testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012.