nk1049 Environmentální vzdělávání

Fakulta sportovních studií
podzim 2011
Rozsah
0/8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 16. 9. 17:15–19:15 E34/203 - seminární místnost, Pá 4. 11. 10:10–12:10 B11/311, Pá 25. 11. 10:00–11:20 E34/225 - seminární místnost
Předpoklady
! NOW( nk1048 Člověk a společnost v soudobé filozofii )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřený na nácvik a osvojení základních principů a metod zkušenostního učení. V průběhu kurzu se studenti seznámí s problematikou skupinových procesů a možnostmi jejich ovlivňování, teorií a praxí vedení skupinové reflexe a následně vybranými technikami zkušenostního učení, a to prostřednictvím aplikace na sobě samých. V další části kurzu zrealizují některé techniky sami účastníci a to v bezpečném prostředí skupiny frekventantů, tedy ještě před tím než je budou moci aplikovat v bezprostřední pedagogické realitě. Za supervize samotných účastníků i lektorů jim bude poskytnuta zpětná vazba o způsobu jejich vedení a dojde k upevnění nabytých dovedností. Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen: -definovat a vysvětlit vliv skupinových procesů na práci se skupinou -popsat, vysvětlit a aplikovat zásady vedení skupinové reflexe -ovládat několik technik zkušenostního učení a navrhovat jejich smysluplnou realizaci -kriticky posoudit vlastní pedagogické působení a navrhovat jeho optimalizaci
Osnova
  • Osnova kurzu: - Informační setkání - Iniciační techniky a způsoby jejich realizace - Skupinová dynamika a koheze a způsoby jejich ovlivňování - Sociální klima skupiny a práce s ním - Práce s reflexí skupinových aktivit - Zhodnocení a ukončení kurzu
Literatura
    povinná literatura
  • REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
    doporučená literatura
  • K sobě, k druhým, k profesi : teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Edited by Jan Kolář - Bohumíra Lazarová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 133 s. ISBN 9788021045958. info
  • BROCKBANK, Anne a Ian MCGILL. Facilitating reflective learning through mentoring & coaching. Repr. London: Kogan Page, 2006, x, 325. ISBN 0749444487. info
  • BUNTING, Camille J. Interdisciplinary teaching through outdoor education. Champaign: Human Kinetics, 2006, xii, 243. ISBN 0736055029. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
  • GILBERTSON, Ken. Outdoor education : methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics, 2006, ix, 214. ISBN 0736047093. info
  • KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 132 s. ISBN 8023946692. info
  • BROWN, Rupert. Group processes : dynamics within and between groups. 2nd ed. Malden: Blackwell Publishing, 2000, xxiii, 417. ISBN 9780631184966. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, nácviková cvičení, individuální domácí práce
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, příprava a realizace aktivity zkušenostního učení, odevzdání písemné sebereflexe a účast na závěrečném semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012.