FSpS:np2040 Teorie a didaktika sportovních - Informace o předmětu
np2040 Didaktika basketbalu a volejbalu
Fakulta sportovních studiípodzim 2013
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Zdeněk Janík (přednášející)
Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Jaroslav Šamšula (přednášející)
Mgr. Jindřich Pavlík (cvičící)
Mgr. Štěpán Vrubl (cvičící) - Garance
- Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Po 11:20–12:05 E34/153 - hala míčových sportů, St 10:30–11:15 E34/153 - hala míčových sportů, St 12:40–13:25 E34/153 - hala míčových sportů, St 14:20–15:05 E34/153 - hala míčových sportů
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2040/02: Po 10:30–11:15 E34/153 - hala míčových sportů, Z. Janík, T. Pětivlas, J. Šamšula
np2040/03: St 15:10–15:55 E34/153 - hala míčových sportů, Z. Janík, T. Pětivlas, J. Šamšula
np2040/04: St 13:30–14:15 E34/153 - hala míčových sportů, Z. Janík, T. Pětivlas, J. Šamšula - Předpoklady
- studenti ovládají prakticky nácvik basketbalu a volejbalu, absolvování předmětů bp 2058 a bp 2010
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Didaktika basketbalu a volejbalu je vytvořit správné zásady ve vyučovacím procesu při výuce těchto sportovních her. Především pak zdokonalit metody vyučování jednotlivých studentů s cílem dodržet základní didaktické principy, se zaměřením na využívání metodicko – organizačních forem. Součástí předmětu je činnost rozhodčího v utkání.
- Osnova
- Předmět je zaměřen na didaktické výstupy studentů. Studenti v semestru po informační schůzce (zde jim budou zadány metodické výstupy z basketbalu, požadavky k výstupům, kreditové požadavky ke splnění předmětu) provádí v první části metodické výstupy na zadané téma dle instruktážních videí herních činností jednotlivce. Každý metodický výstup se skládá ze tří částí. V první části student provádí didaktický výstup. Ve druhé části pak student vykonává činnost rozhodčího. U kombinovaného studia probíhají části dle úkolů samostudia. Přednášková část je zaměřena na historii vzniku a vývoje her, jejich pravidel, nácvik herních činností jednotlivce v posloupnosti metodické řady, činnost a gestikulaci rozhodčího. úkoly pro samostudium: studium instruktážních videí 1. část - vypracování dvou seminárních prací, jedna z basketbalové a jedna z volejbalové části na zadané téma Basketbalová témata: • útočné činnosti jednotlivce – přihrávky na místě a v pohybu • útočné činnosti jednotlivce- uvolnění hráče bez míče • útočné činnosti jednotlivce- základy vedení míče – driblink na místě • útočné činnosti jednotlivce – uvolnění hráče s míčem na místě, technika zastavení • útočné činnosti jednotlivce – uvolnění hráče s míčem v pohybu, technika výměn driblující ruky • obranné činnosti jednotlivce – postoj, pohyb a práce paží • obranné činnosti jednotlivce – krytí hráče bez míče • obranné činnosti jednotlivce – krytí hráče s míčem • doskakování – obranná a útočná činnost jednotlivce • řešení situace 1/1 ve vnějším prostoru – zahájení úniku – z pohledu útočníka • řešení situace 1/1 při útočném/obranném doskakování • základní řešení přesilových situací 2/1 – z hlediska útočné kombinace i jako obranná činnost jednotlivce • ballhandling – dovednosti s míčem • závodivé a pohybové aktivity vhodné k použití v basketbalu Volejbalová témata: • odbití obouruč vrchem • odbití obouruč spodem • útočný úder – práce nohou • útočný úder - práce paže • spodní podání • vrchní podání rotované • vrchní podání plachtící • vrchní podání smečované • obrana na síti – jednoblok • obrana na síti - seskupování dvojbloku, trojbloku • zakládání útoku – přihrávka podání • nahrávka • vybírání v poli – placka • vybírání v poli - převal stranou • zakládání útoku – postavení na přihrávku v pěti hráčích – se stabilním nahrávačem 2. Na základě videozáznamu provést analýzu pravidel hry použitých v utkání a gestikulace rozhodčího ve vybraném soutěžním utkání basketbalu a volejbalu
- Literatura
- VELENSKÝ, Michael. Basketbal : herní trénink, kondiční trénink, technika, taktika. 1. vyd. Praha: Grada, 1999, 99 s. ISBN 8071698342. info
- BARTOŠOVÁ, Světlana. Basketbal : [nové poznatky a zkušenosti z trenérské práce s družstvy všech výkonnostních úrovní]. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1987, 281 s. info
- VELENSKÝ, Emil. Basketbal. 1. vyd. Praha: Olympia, 1987, 283 s. : i. info
- ČECHVALOVÁ, Una a Gustav HERRMANN. Basketbal : učebný text pre poslucháčov FTVŠ. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1972, 151 s. info
- VELENSKÝ, Michael. Basketbal : základní program aplikace útočných a obranných činností. Vyd. 1. Praha: NS Svoboda, 1998, 76 s. ISBN 8020505539. info
- JANÍK, Zdeněk, Tomáš PĚTIVLAS a Veronika FUNKOVÁ. Nácvik činností jednotlivce v basketbalu v herních cvičeních. 1.vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně Fakulta sportovních studií, 2005, 68 s. ISBN 80-210. info
- PĚTIVLAS, Tomáš, Zdeněk JANÍK a Lucie DRÁSALOVÁ. Nácvik herních činností jednotlivce v basketbalu. 2003. vyd. Brno: PAIDO, 2003, 22 s. CD rom a instruktážní knížka. ISBN 80-7315-055-7. info
- JANÍK, Zdeněk, Tomáš PĚTIVLAS a Veronika WIEDNEROVÁ. Nácvik činností jednotlivce v basketbalu v herních cvičení : sborník herních cvičení. 1. vyd. V Brně: MU FSpS, 2005, 66 s. ISBN 802103839X. info
- platná pravidla volejbalu pro rok 2012
- platná pravidla basketbalu pro rok 2012
- HANÍK, Zdeněk a Jaroslav VLACH. Volejbal. 1. vyd. Praha: Olympia, 2008, 347 s. ISBN 9788073760786. info
- BUCHTEL, Jaroslav. Teorie a didaktika volejbalu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2006, 194 s. ISBN 8024610116. info
- CÍSAŘ, Václav. Volejbal : technika a taktika hry, průpravná cvičení. 1.vyd. Praha: Grada, 2005, 165 s. ISBN 8024705028. info
- Výukové metody
- praktická cvičení a přednášky
- Metody hodnocení
- zkouška, e-learningový test z basketbalu a volejbalu (kategorie e-learningu 3), který je zaměřen na historii vzniku a vývoje her, jejich pravidel, nácvik herních činností jednotlivce v posloupnosti metodické řady, teorii herních kombinací a systémů. Závěrečný písemný test se skládá z 30 otázek hodnocených 30 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 25 bodů.Studenti provádí praktické výstupy dle zadání v osnově předmětu a odevzdávají přípravu na vyučovací hodinu. Na základě videozáznamu provést a odevzdat analýzu pravidel hry použitých v utkání a gestikulace rozhodčího ve vybraném soutěžním utkání basketbalu a volejbalu.
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-basketbalu-a-volejbalu/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
V čem spočívá inovace: Nový výukový předmět. Didaktiky byly původně zaměřeny pouze na výstupy studentů bez opory instruktážních videí. Do předmětu je přidána činnost rozhodčího v utkání.
Proč předmět inovujeme: Inovace navazuje na změny pravidel v obou sportech s nutností vytvoření didaktických pomůcek pro metodické výstupy studentů.
Výukový materiál: E-learning. Kategorie e-learningu: 3 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2013/np2040