FSpS:nk2067 Pedagogika a didaktika - Informace o předmětu
nk2067 Pedagogika a didaktika
Fakulta sportovních studiípodzim 2015
- Rozsah
- 13/7. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Eva Valkounová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 23. 10. 17:00–19:15 B11/305, Pá 20. 11. 17:45–20:00 B11/311, Pá 4. 12. 17:00–19:15 B11/311, Pá 18. 12. 14:45–17:45 B11/236
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Zvládnutí základní orientace v pedagogických a didaktických kategoriích s důrazem na vytváření základů pedagogických kompetencí.
- Osnova
- 1. Pojetí výchovy (edukace). Výchova a socializace; hodnotová orientace výchovy (antika, středověk, novověk); vztah výchovy, dědičnosti a prostředí. 2. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti, formální, neformální a informální vzdělávání. 3. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. Vztah pedagogiky, kinantropologie a věd o sportu. 4. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. Předmět a cíle obecné didaktiky. Pedagogika sportu. 5. Metody pedagogiky. Druhy a význam pedagogického výzkumu, metody pedagogického výzkumu. 6. Kvantitativní výzkum. Základní charakteristika, výzkumný design. 7. Kvalitativní výzkum. Základní charakteristika, výzkumný design. 8. Prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky). 9. Výchovné a vzdělávací cíle. Historičnost edukačních cílů – antika, středověk, Komenský, novověk. Aktuální cíle soudobé výchovy a vzdělávání. 10. Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti. 11. Edukace jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Edukace – výchova a vzdělávání, vyučování, učení. 12. Výchova a kultura. Základní obsahové oblasti výchovy a vzdělávání. Učivo. 13. Pedagog (edukátor, učitel, trenér, ...) – jeho vzdělání, kompetence a osobnostní charakteristiky. Vybrané pedeutologické výzkumy. 14. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, sportovec, klient, ...). Vybrané výzkumy současné mládeže. 15. Demokratická výchova J. A. Komenského. 16. Výchova gentlemana J. Locka. 17. Svobodná výchova J. J. Rousseaua. 18. Pedocentrická výchova a škola J. Deweye. 19. Formy edukace (školní, mimoškolní, rodinná). 20. Soustava pedagogických a didaktických principů. 21. Didaktické prostředky a média. 22. Didaktické metody – klasifikace, přehled a výběr. Klasické výukové metody – slovní a názorně-demonstrační. 23. Aktivizující didaktické metody – přehled a charakteristika jednotlivých metod. 24. Komplexní didaktické metody – přehled a charakteristika jednotlivých metod. 25. Základní rysy české Bílé knihy. Navazující kurikulární dokumenty.
- Literatura
- povinná literatura
- Základy pedagogiky : pro doplňkové pedagogické studium : teorie výchovy (Variant.) : Pedagogika pro doplňující pedagogické studium. D. 3, Teorie výchovy. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- doporučená literatura
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy pedagogiky. Vyd. 1. Praha: VŠCHT, 2005, 290 s. ISBN 8070805730. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. ISBN 8071789771. info
- Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- Výukové metody
- Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace individuální domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2015/nk2067