np2406 Vývojová psychologie

Fakulta sportovních studií
podzim 2017
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Čt 13:00–13:45 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2406/01: Čt 13:50–14:35 B11/236
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumění zákonitostem a zvláštnostem vývoje lidské psychiky, základní orientace ve vybraných teoriích psychického vývoje a v obecné terminologii oboru. Důraz bude kladen na propojení psychických a motorických aspektů vývoje – psychomotorický vývoj. Po absolvování předmětu bude student schopen charakterizovat jednotlivá věková období, využít poznatky o aktuální úrovni psychomotorického vývoje v práci s klienty jednotlivých věkových kategorií a získá dovednost aplikovat specifické přístupy pro práci s dětmi a dospívajícími.
Osnova
  • Přednášky a navazující semináře: - Vývojová psychologie v systému psychologických disciplín. - Předmět, základní pojmy. Determinace lidské psychiky. - Periodizace vývoje lidské psychiky. vybrané teorie vývoje. - Prenatální období. období kojenecké, batolecí, předškolní věk. - Problematika zralosti pro školu. - Školní věk: mladší, starší, prepubescence, pubescence. - Období adolescence. - Dospělost: mladší, střední starší dospělost. Rodičovství, prarodičovství. - Stáří, terminální fáze v ontogenezi. - Vytváření JÁ a vlastní identity v dospělosti. - Specifika dětí ser specifickými potřebami (v rodinném kontextu).
Literatura
    povinná literatura
  • Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. (1. vyd.) Praha, Česko: Portál.
  • Matějček, Z., & Dytrych, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist - žárlivost, nevěra a rozvod - nový partner v rodině, nevlastní sourozenci - vzpomínky z dětství. (1.vyd.). Praha, Česko: Grada.
    neurčeno
  • Bendová, P., & Zikl, P. (2011). Dítě s mentálním postižením ve škole. (1.vyd.) Praha, Česko: Grada.
  • Langmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. (4.vyd). Praha, Česko: Karolinum.
  • Zelinková, O. (2009). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. (11. vyd.) Praha, Česko: Portál.
  • Sigelman, C., & Rider, E. (2009). Life-span human development. (6th ed.) Australia: Wadsworth Cengage Learning
  • Kail, R. V. (2013). Human development : a life-span view. (6th ed.) Australia: Wadsworth Cengage Learning.
  • Langmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. (4.vyd.). Praha, Česko: Karolinum.
  • Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. (2., aktualiz. vyd.). Praha, Česko: Grada.
  • Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. ( 3.vyd.). Jinočany, Česko: H & H.
  • Dytrych, Z., Matějček, Z., & Dunovský, J. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. (1.vyd.) Praha, Česko: Grada.
  • Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. (1. vyd.) Praha, Česko: Portál.
Výukové metody
přednáška, seminář, cvičení, skupinová diskuse, ppt. prezentace
Metody hodnocení
• 80 % aktivní účast na seminářích • Vypracování seminární práce (esej, případová studie) na zadané téma rozsahu min. 5 stran, hodnoceno škálou A-F, - ppt. presentace • Hodnocení získaných vědomostí formou ústní zkoušky, hodnoceno škálou A-F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.