nk2066 Speciální pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 21. 9. 15:55–18:25 E34/225 - seminární místnost, Pá 19. 10. 14:40–16:20 E34/225 - seminární místnost, Pá 2. 11. 12:10–13:50 E34/225 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2066/01: Pá 5. 10. 10:30–12:10 E34/225 - seminární místnost, Pá 26. 10. 13:00–14:40 E34/225 - seminární místnost, Pá 9. 11. 16:45–19:15 E34/225 - seminární místnost, A. Skotáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je osvojit si základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení, možnostech vzdělávání, integrace, o problematice pohybových aktivit a sportu osob s postižením. Důraz je kladen na problematiku etopedie.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice jednotlivých typů postižení.
- popsat jaké možnosti vzdělávání mají lidé se specifickými potřebami.
- uchopit legislativní rámec inkluzivního vzdělávání včetně poradenského systému
- analyzovat možnosti inkluzivního vzdělávání poro jednotlivé druhy postižení
- navrhnout individuálně vzdělávací plán pro žáka se specifickými potřebami
- navrhnout možnosti pohybových a sportovních aktivit pro osoby s různým typem postižení v rámci inkluze i mimo ni.
- aplikovat základy a principy komunikace s osobami se specifickými potřebami.
Osnova
  • Základní pojmy – speciální pedagogika (pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie), legislativa a integrace, inkluze, terapie, pohybové aktivity osob se specifickými potřebami
  • Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém
  • Tělesné postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíčku, handbiky, tanec tělesně postižených)
  • Mentální postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených (Boccia)
  • Autismus – charakteristika, možnosti vzdělávání, vhodná cvičení
  • Zrakové postižení – charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (showdown, goalball, zvuková střelba)
  • Sluchové postižení – charakteristika. Cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty
  • Narušená komunikační schopnost – charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky
  • ADHD, ADD – didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení
  • Etopedie – současné pojetí poruch emocí a chování, segregační tendence, dnešní terminologie, ústavní a ochranná výchova
  • Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie
Literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
Výukové metody
přednáška, praktický seminář; úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury; kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu.
Metody hodnocení
požadavky k ukončení – aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na dané téma, písemná zkouška.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/nk2066