nk2516 Regenerace a rehabilitace ve sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
13/7/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivan Struhár, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Radana Jesenická, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michaela Selecká (cvičící)
Garance
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 12. 10. 8:00–10:30 E34/203 - seminární místnost, Pá 16. 11. 16:45–19:15 C15/207, Pá 7. 12. 13:50–16:20 B11/236, Pá 21. 12. 12:10–15:30 C15/207
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2516/01: Pá 19. 10. 8:00–10:30 E34/119 - univerzální tělocvična, Pá 26. 10. 9:15–10:55 E34/119 - univerzální tělocvična, Pá 16. 11. 13:00–14:40 E34/119 - univerzální tělocvična, R. Jesenická, I. Struhár
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ucelení znalostí studenta o technice tréninkových pozic a rozbor jednotlivých pohybových činností. Dalším cílem předmětu je také poskytnout studentovi teoretické a praktické poznatky v oblasti regenerace sportovce, která patří mezi hlavní determinanty výkonu. V současné době se regenerace hlavně zaměřuje na aplikaci ve fázi po skončení výkonu. Čas nejbližší po výkonu je z hlediska dalšího zatížení sportovce klíčový. Cíl předmětu je proto přímo spojen s nalezením rovnováhy mezi zatížením sportovce a vhodně zvolenou regenerací sportovce, která je součástí práce trenéra a jeho kompetencí.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen:
1. definovat fyziologické nastavení jednotlivých kloubů a segmentů těla
2. analyzovat tréninkový program z pohledu optimálního fyziologického nastavení jednotlivých kloubů a segmentů těla
3. posoudit stav pohybového aparátu ve vztahu k prevenci vzniku přetížení
4. vytvořit vhodný regenerační program vzhledem k charakteru sportu
5. zhodnotit změny před a po aplikaci regeneračního prostředku na biochemické a výkonové ukazatele
Osnova
  • PŘEDNÁŠKY:
  • 01. Fyziologická hybnost (význam limbického systému, imaginace)
  • 02. Fyziologie optimálního nastavení jednotlivých kloubů
  • 03. Kortikální funkce a jejich význam
  • 04. Senzomotorika (aference – motorika)
  • 05. Vyšetření dynamických stereotypů
  • 06. Role aktivního a pasivního odpočinku v regeneraci sportovce
  • 07. Využití vybraných forem hydroterapie v regeneraci sportovce
  • 08. Vliv hydrostatického tlaku na účinnost vybraných procedur v hydroterapii
  • 09. Vliv teploty vody a její aplikace v hydroterapii
  • 10. Využití kompresního oblečení ve vztahu k výkonu a regeneraci
  • 11. Spánková deprivace a sportovní výkon
  • 12. Regenerace sportovce ve vztahu k použití finské sauny, infrasauny a parní lázně
  • CVIČENÍ:
  • 1. Vyšetření stoje
  • 2. Vyšetření dynamických stereotypů
  • 3. Vyšetření kortikálních funkcí
  • 4. Aplikace fyziologické hybnosti do tréninkového procesu s využitím labilních pomůcek
  • 5. Využití vývojových poloh z ontogeneze v tréninku
  • 6. Praktické využití forem regenerace ve vztahu k biochemickým a výkonovým ukazovatelům
Literatura
  • KENNEY, W. Larry, Jack H. WILMORE a David L. COSTILL. Physiology of sport and exercise. Sixth edition. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2015, xix, 627. ISBN 9781450477673. info
  • Recovery for performance in sport. Edited by Christophe Hausswirth - Iñigo Mujika. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2013, xi, 281. ISBN 9781450434348. info
  • KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, xxxi, 713. ISBN 9788072626571. info
  • ČÁPOVÁ, J. Terapeutický koncept "Bazální programy a podprogramy". Ostrava: Repronis, 2008, 119 s. info
  • GROSS, Jeffrey M., Joseph FETTO a Elaine Rosen SUPNICK. Vyšetření pohybového aparátu. Translated by Martina Zemanová - Jan Vacek. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005, 599 s. ISBN 8072547208. info
Výukové metody
- přednáška
- praktické cvičení
Metody hodnocení
- pravidelná účast na výuce (povolené 2 absence na semináři)
- příprava na seminář
- zápočtový test: skládá se z 30 náhodně vybraných otázek, k úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 21 bodů
- zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019.