np2035 Reflexe praxe

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
Tento předmět lze plnit pouze v případě, že student paralelně vykonává předmět Pedagogická praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními reflektivními a sebereflektivními metodami a technikami a pomocí nich na základě konkrétní zkušenosti rozvíjet jejich myšlení a dovednosti potřebné pro účinnou reflexi praxe.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu student definuje základní reflektivní a sebereflektivní metody a techniky, chápe jejich význam pro svou pedagogickou činnost, v konkrétních situacích si vybere vhodnou techniku, svou volbu zdůvodní a aplikuje do praxe.
Osnova
  • Reflexe praxe, zpětná vazba
  • Teorie k reflexi praxe: J. Dewey, K. Lewin, D. A. Kolb, D. Schön
  • Reflexe výuky a rozvoj kvality
  • Sebereflexe – nástroj k osobnímu i profesnímu rozvoji učitele
  • Základní reflektivní a sebereflektivní metody a techniky
  • Kazuistika žáka
  • Kazuistika učitele
  • Reflexe vybrané situace ve výuce
Literatura
    doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 119 stran. ISBN 9788021048799. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 2008, 69 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0. info
  • REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
  • Efektivní učení ve škole. Edited by Dominik Dvořák. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 142 s. ISBN 8071785563. info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
  • JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
  • NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Školní konflikty : jak jim předcházet? jak je řešit? Brno: Paido, 2005, 72 s. ISBN 8073151065. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. K možnostem reflexivní práce ve vzdělávání učitelů. In Vzdělávat učitele. Příspěvky o inovativní praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 54-70. ISBN 80-7315-013-1. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. První pomoc při řešení výchovných problémů. Poradenské minimum pro učitele. 1. vyd. Praha: STROM, 1998, 62 s. Škola 21. ISBN 80-86106-00-4. info
Výukové metody
individuální úkoly, skupinová práce, diskuze, reflexe vybraných situací.
Metody hodnocení
- zapojení se do aktivit na semináři
- zpracování zadaných úkolů a šetření
- kontrola úkolů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019.