bp2220 Psychologie a sociologie ve sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2019
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Aleš Sekot, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
PhDr. Petr Fiľo, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Aleš Sekot, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Čt 19. 9. 18:00–18:50 B11/235, Čt 26. 9. 17:00–17:50 B11/206, Čt 3. 10. 17:00–17:50 B11/206, Čt 10. 10. 17:00–17:50 B11/206, Čt 17. 10. 17:00–17:50 B11/206, Čt 24. 10. 17:00–17:50 B11/206, Út 29. 10. 11:00–11:50 E34/225 - seminární místnost, Út 5. 11. 11:00–11:50 E34/225 - seminární místnost, Út 12. 11. 11:00–11:50 E34/225 - seminární místnost, Út 19. 11. 11:00–11:50 E34/225 - seminární místnost, Út 26. 11. 11:00–11:50 E34/225 - seminární místnost, Út 3. 12. 11:00–11:50 E34/225 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp2220/01: Út 17. 9. 18:00–19:40 B11/235, Út 24. 9. 18:00–19:40 B11/235, Út 1. 10. 18:00–19:40 B11/235, Út 8. 10. 18:00–19:40 B11/235, Út 15. 10. 18:00–19:40 B11/235, Út 22. 10. 18:00–19:40 B11/235, St 30. 10. 12:00–13:40 E34/203 - seminární místnost, St 6. 11. 12:00–13:40 E34/203 - seminární místnost, St 13. 11. 12:00–13:40 E34/203 - seminární místnost, St 20. 11. 12:00–13:40 E34/203 - seminární místnost, St 27. 11. 12:00–13:40 E34/203 - seminární místnost, St 4. 12. 12:00–13:40 E34/203 - seminární místnost, P. Fiľo, A. Sekot
Předpoklady
znalost obecných základů psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat poznatky a dovednosti z psychologie obecné, vývojové a sociální do prostředí pohybových aktivit a sportu. Tyto poznatky budou propojeny s poznatky sociologie sportu, tedy prezentovat sport jako sociálně kulturní fenomén odrážející barvitou scénu dynamiky změn hodnotového světa, zájmů a činností soudobého lidstva. Sociologie sportu pak stojí před úkolem popsat a vysvětlit sociálně a kulturně podmíněné postavení sportu ve společnosti.
Výstupy z učení
Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- používat základní psychodiagnostické nástroje pro základní diagnostiku osobnosti sportovce, učitele tělesné výchovy a sportovního trenéra
- analyzovat psychologické problémy při provádění sportovního výkonu
- rozeznávat jednotlivé fáze motorického učení (potřeby)z pohledu psychologie sportu
- prakticky používat regulační prostředky pro regulaci předstartovních stavů a psychologického selhání
- využívat pravidla duševní hygieny sportovce pro udržení rovnováhy osobnosti sportovce
- aplikovat svůj přehled o bohatém spektru vztahů sportu a společnosti
- klást si kritické otázky týkající se jeho soudobého fungování v sociálním životě
- zaměřit se na aktuální a vysoce proměnlivé problémy sportu
Osnova
  • Systém psychologie sportu, historický vývoj, současné postavení psychologie sportu, typologie sportu
  • Osobnost sportovce – schopnosti se vztahem ke sportovní činnosti
  • Diagnostika osobnosti sportovce – temperament, výkonová motivace, pozornost, soustředěnost, agresivita, aspirace apod.
  • Fáze motorického učení, plató efekt a křivka zapomínání
  • Předstartovní, startovní a soutěžní stavy, psychologické selhání
  • Regulační prostředky a principy regulace sportovce
  • Sport a duševní zdraví, duševní hygiena sportovce
  • Agresivita ve sportu
  • Asertivita a její využívání při sportovní činnosti
  • Koučování, úkoly kouče, dyadická interakce
  • Psychomotorika a její využití při práci se sportovci
  • Ontogeneze člověka se vztahem ke sportovní činnosti
  • Sport – sociálně-kulturní fenomén
  • Teoretická východiska sociologie sportu
  • Sport – sociálně-kulturní fenomén
  • Teoretická východiska sociologie sportu
  • Sport a socializace
  • Rekreační versus vrcholový sport
  • Problematika sportovních subkultur
  • Komunální úloha sportu
  • Sport a mládež
  • Mládež versus doping
  • Sport jako nástroj harmonizace diversifikované globální společnosti
  • Hostilita ve sportovním prostředí a její podoby
  • Agrese jako projev lidské hostility ve sportovním prostředí
  • Mobbing – vlivný patologický mechanismu v sociálních vztazích
  • Současná česká společnost a sport
  • Sport a masová média
  • Fascinace vrcholovým sportem
  • Mediální sport – aréna zábavy
  • Globální aspekty soudobého sportu
  • Sportovní migrace
  • Feminita versus maskulinita
  • Ženy a sport v historické perspektivě
  • Sportovní subkultury
Literatura
    povinná literatura
  • SLEPIČKA, Pavel, Václav HOŠEK a Běla HÁTLOVÁ. Psychologie sportu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006, 230 s. ISBN 8024612909. info
    doporučená literatura
  • SEILER, Roland a Andreas STOCK. Psychotrénink : ve sportu i v životě. 1. vyd. Praha: Olympia, 1996, 149 s. ISBN 8070334142. info
  • MACÁK, Ivan a Václav HOŠEK. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 221 s. URL info
  • MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ a Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 283 s. URL info
  • VANĚK, Miroslav. Psychologie sportu [Vaněk, 1984]. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 197 s. info
  • KODÝM, Miloslav. Psychologie tělesné výchovy : pro studium učitelství na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1982, 181 s. info
Výukové metody
teoretická příprava formou přednášek a seminářů, cvičení, samostatné studium.
Metody hodnocení
- seminární práce (záznamy ze cvičení) s praktickým využitím psychodiagnostických metod jako předpoklad vstupu ke zkoušce
- ústní zkouška skládající se z 3 částí:
a) řešení praktického příkladu
b) všeobecná část
c) motorické učení
- 80% účast na seminářích
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.