FSpS:np2423 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
np2423 Speciální pedagogika
Fakulta sportovních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Nikola Stračárová (cvičící) - Garance
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Po 9:00–9:50 C15/207
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si základní informace o problematice jednotlivých oborů speciální pedagogiky včetně současných trendů v edukaci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Student nabyde vědomosti o problematice integrace a uplatnění lidí s postižením v profesním životě, zlepšování kvality života osob se speciálními potřebami. Po absolvování předmětu student získá dovednost a profesní kompetenci vytvářet adekvátní doporučení pro zlepšení kvality života u osob se speciálními potřebami.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice jednotlivých typů postižení
- popsat jaké možnosti vzdělávání mají lidé se specifickými potřebami
- navrhnout možnosti pohybových a sportovních aktivit pro osoby s různým typem postižení
- aplikovat základy a principy komunikace s osobami se specifickými potřebami
- orientovat se v systému výchovy a vzdělávání žáků s poruchami chování a emocí - Osnova
- Speciální pedagogika – pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. Pojmy integrace, inkluze
- Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém
- Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání, DMO, LMD
- Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie
- Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení
- Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání
- Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika
- Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora
- Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika, jednotlivé systémy
- Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání
- Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení
- Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie
- V rámci seminářů se budou procvičovat jednotlivá témata na základě přednášek formou prezentace studentů.
- Literatura
- Bartoňová, M., Bazalová, B., & Pipeková, J. (2007). Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (1.vyd.). Brno, Česko: Paido.
- Röderová, P., Nováková, Z. & Květoňová, L. (2007). Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.
- Opatřilová, D. (2007). Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (1.vyd.). Brno, Česko: Paido.
- Pipeková, J. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. (3. rozš. a uprav. vyd.). Brno, Česko: Paido.
- Jones, J., A. (1988). Training Guide to Cerebral Palsy Sports. Champaign IL: Hum. Kin. Books,.
- Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Horvat, M., Block, M., & Kelly, L. E. (2007). Developmental and Adapted Physical aktivity Assessment. Champaign, IL: Human Kinetisc.
- Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.
- Sherrill, C. (2004). Adapted physical aktivity, recreation and sport: Crossdisciplinary and lifespan (6th Ed.). Boston, MA: WCB/McGraw – Hill.
- Davis, R. (2011). Teaching Disability Sport. (2nd Ed.). Champaign IL: Human Kinetics.
- Vojtová, V. (2008). Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.
- Bytešníková, I., Horáková, R., Klenková, J. (2007). Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.
- Výukové metody
- přednáška, praktický seminář; úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury; kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu.
- Metody hodnocení
- - 85% aktivní účast na seminářích
- na základě vypracované kazuistiky vytvořit doporučení pro aktivní využití volného času, hodnoceno škálou A–F
- ověření získaných vědomostí formou písemného testu (kombinace otevřených a zavřených otázek v počtu 25), bodové hodnocení testu na škále A–F, min. počet bodů 50 z možných 75 - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2019/np2423