np4113 Psychologie pro učitele

Fakulta sportovních studií
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Čt 19:00–19:50 D33/227 velká zasedací místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np4113/01: Čt 10:00–10:50 B11/236, H. Válková
Předpoklady
Pro předmět nejsou prekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studující informacemi potřebnými pro pedagogickou praxi v prostředí institucionálním (škola) i v prostředí volnočasových aktivit. K tomu je třeba seznámit studenty s principy pedagogického působení v etapách ontogenetického vývoje (od narození do seniorského věku). A to jak u jedinců z majoritní populace, tak i jedinců z populačních skupin minoritních.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující schopen:
- orientovat se v základních pojmech a principech pedagogického působení (intervenčních programů) na jedince všech populačních skupin včetně teorií výchovy a vzdělávání a jejich uplatnění v praxi)
- definovat a analyzovat výchovně vzdělávací postupy v prostředí běžném, speciálním či inkluzivním
- chápat výchovně vzdělávací konsekvence v různých typech edukativního prostředí a aplikovat je do praxe
- vlastní sebereflexe v edukativním prostředí
Osnova
  • Přednášky:
  • - Předmět pedagogické psychologie, propojení s ostatními disciplínami, vzdělávání, výchova
  • - Vztah: vývoj – zrání – učení – výchova. Možné interakční (pedagogické) intervence v ontogenezi jedince, dopady na psychiku a chování
  • - Proces učení a jeho kontexty: věk – exekutivní funkce (nadání a postižení) – motivace – sociální prostředí včetně rodiny
  • - Psychologie vyučování (tréninku), vztah k úspěchu a neúspěchu. Neúspěch jako zátěžová situace
  • - Učení: definice, hierarchický model učení, druhy učení (motorické učení)
  • - Problematika kompetencí
  • - Osobnost současného žáka, žáka se symptomem „jinakosti“
  • - Učební styly a strategie, výchovně vzdělávací prostředí inkluzivní, paralelní, separované
  • - Psychohygiena edukace, syndrom vyhoření
  • Semináře:
  • - Předpokládá se diskuse k tématům jednotlivých pasáží přednášek s prezentacemi studentů.
Literatura
  • Vičar, M. et al. (2013). Sportovní talent – psychologická perspektiva. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Kohoutek, R. (1996). Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm.
  • VÁLKOVÁ, Hana. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 9788024431635. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 1., opr. dotisk. Praha: Portál, 2004, 774 s. ISBN 807178303X. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
Výukové metody
interaktivní přednášky s užitím IT informací, semináře, samostudium, prezentace studentů.
Metody hodnocení
- bodové hodnocení za aktivní účast na přednáškách (20 %)
- bodové hodnocení za aktivní účast na seminářích a splněné úkoly (30 %)
- zápočtový test písemný (10 %)
- ústní zkouška (50 %)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.