bk4032 Teorie sportovního tréninku

Fakulta sportovních studií
podzim 2020
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D. (přednášející)
Kateřina Novotná (pomocník)
Mgr. Martin Sebera, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 16. 10. 8:00–9:35 Virtuální místnost, Pá 30. 10. 8:00–10:25 Virtuální místnost, Pá 6. 11. 12:10–13:45 Virtuální místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bk4032/01: Pá 13. 11. 13:00–14:35 Virtuální místnost, Pá 8. 1. 13:25–15:50 Virtuální místnost, Pá 15. 1. 15:05–16:40 Virtuální místnost, F. Langer
bk4032/02: Pá 9. 10. 15:30–18:00 Virtuální místnost, Pá 16. 10. 11:20–12:55 Virtuální místnost, Pá 30. 10. 10:30–12:55 Virtuální místnost, Pá 11. 12. 11:20–12:55 Virtuální místnost, F. Langer
bk4032/03: Pá 9. 10. 10:05–11:45 Virtuální místnost, Pá 16. 10. 9:40–11:15 Virtuální místnost, Pá 13. 11. 8:25–10:00 Virtuální místnost, Pá 27. 11. 16:45–19:10 Virtuální místnost, F. Langer
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Ve výuce předmětu se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, antropomotoriky, biomechaniky, předmětů společenskovědních a rozvíjejí v teoretických i praktických tématech aplikovaných v problematice adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů respektive pohybového zatížení.
Cílem výuky je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji výkonnosti a trénovanosti prostřednictvím jednotlivých složek sportovního tréninku, charakteristik stimulace a rozvoje pohybových schopností, pohybově sportovních dovedností, technologie a řízení sportovního procesu, efektů ST a jejich diagnostiky.
Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k zadané problematice.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu bude student schopen:
- charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku
- definovat cíle a úkoly sportovního tréninku
- definovat, vysvětlit a užívat základní pojmy TST: sportovní trénink, sportovní výkon, výkonnost, sportovní forma, klasifikaci sportovního výkonu
- definovat cíle, úkoly a specifikovat výsledky ST
- vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty
- dokázat řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty (specifickými, nespecifickými)
- aplikovat obecné znaky stavby ST na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín
- analyzovat efekty sportovního tréninku
- vysvětlit stavbu tréninkové jednotky
- popsat a použít vhodnou organizační formu tréninkového procesu
Osnova
  • 01. CÍL, ÚKOLY, VÝSLEDEK SPORTOVNÍHO TRÉNINKU (SPT)
  • 02. POHYBOVÉ SCHOPNOSTI: kondiční-koordinační-hybridní pohybové dovednosti, teorie MU, činitelé MU: vnitřní – vnější – výsledkové náročnost úkolů (složitost, obtížnost), zpětná vazba režim MU, transfer – interference, individuální a věkové zvláštnosti, vysvětlení pojmu vědomost, dovednost (kongitivní, intelektová, asertivní, percepční, sociální, motorická), postoj, motorika (cílená-opěrná, hrubá-jemná, grafomotorika)
  • ČLENĚNÍ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ: jednoduchý pohyb, pohybový akt, pohybová operace, pohybová činnost (sportovní, pracovní apod.), dovednosti jemné a komplexní (podle zapojení svalových skupin), otevřené-uzavřené, kontinuitní-diskontinuitní, diskrétní-kontinuální-seriální, pohybový návyk
  • 03. TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA: základní a hlavní organizační forma SpT, část TJ: úvodní-hlavní-závěrečná, nácvičná, zdokonalovací, kondiční, smíšená, regenerační
  • 04. SLOŽKY SPT: příprava: kondiční, technická, taktická, psychologická, teoretická
  • 05. DRUHY SPT: nácvik, herní, kondiční, TeTa, regenerační
  • 06. ZATÍŽENÍ: fyzické-psychické ADAPTACE: maladaptace, desadaptace
  • 07. EFEKT ST: trénovanost, sportovní forma, přepětí-přetrénování-syndrom vyhoření (příznaky, prevence, léčba)
  • 08. SPORTOVNÍ VÝKON – HERNÍ VÝKON IHV, THV (faktory, determinanty)
  • 09. PLÁNOVÁNÍ – CYKLY: plán perspektivní-roční-operativní-týdenní-denní, evidence obecných a specifických ukazatelů
  • 10. ZÁKLADNÍ SMĚRY SPORTU S PRIORITNÍM CÍLEM: sport pro zdraví (fitness sport), výkonnostní sport, vrcholový sport (elite, top sport), lust sport, rizikový a dobrodružný sport (outdoorové a survivalové aktivity), kosmetický sport
  • 11. MOTORICKÉ TESTY a jejich využití (diagnostika, kontrola, plánování, prognostika)
  • 12. DIDAKTICKÉ FORMY METODICKO-ORGANIZAČNÍ: drobné pohybové hry (DPH) a průpravné pohybové hry (PPH), průpravná cvičení (PCv), herní cvičení (HCv), průpravné hry (PH)
  • 13. ETAPY SpT: sportovní předpříprava, základní – specializovaný – vrcholový ST
Literatura
    povinná literatura
  • KORVAS, Pavel a Ladislav BEDŘICH. Struktura sportovního výkonu. Učební texty pro studenty FSpS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 143 s. ISBN 978-80-210-6695-3. info
  • BEDŘICH, Ladislav a Josef DOVALIL. Sylabus teorie a didaktika sportu I. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
  • Výkon a trénink ve sportu. Edited by Josef Dovalil. 2. vyd. Praha: Olympia, 2005, 331 s. ISBN 8070339284. info
    doporučená literatura
  • • BOMPA, Tudor O. a Michael C. CARRERA. Periodization training for sports. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2005. ix, 259. ISBN 0736055592.
  • LEHNERT, Michal. Trénink kondice ve sportu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 143 s. ISBN 9788024426143. info
  • PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, 192 s. ISBN 9788024726434. info
  • MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
Výukové metody
semináře, přednášky, samostudium.
Metody hodnocení
- písemný test na PC (uzavřené odpovědi); předpoklad úspěšnosti zkoušky je dosažení 80 % z celkové bodové dotace konkrétního testu
- aktivní účast na seminářích
- vypracování seminární práce na vybrané téma a její PP prezentace
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/teorie-sportovniho-treninku-1/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.