np4115 Didaktika tělesné výchovy

Fakulta sportovních studií
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Út 14:00–14:50 Virtuální místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np4115/01: Út 6. 10. 18:00–19:40 Virtuální místnost, Út 20. 10. 18:00–19:40 Virtuální místnost, Út 3. 11. 18:00–19:40 Virtuální místnost, Út 1. 12. 18:00–19:40 Virtuální místnost, Út 15. 12. 18:00–19:40 Virtuální místnost, Út 5. 1. 18:00–19:40 Virtuální místnost, O. Janák
np4115/02: Út 13. 10. 18:00–19:40 Virtuální místnost, Út 27. 10. 18:00–19:40 Virtuální místnost, Út 10. 11. 18:00–19:40 Virtuální místnost, Út 24. 11. 18:00–19:40 Virtuální místnost, Út 8. 12. 18:00–19:40 Virtuální místnost, Út 12. 1. 18:00–19:40 Virtuální místnost, O. Janák
Předpoklady
Plnění předmětu v 1. semestru magisterského studia společně s předmětem Úvod do pedagogické praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Didaktika tělesné výchovy je teoretické ukotvení obecné didaktiky v předmětu Tělesná výchova, seznámení s historickým vývojem tělesné výchovy na školách a podrobným rozborem jednotlivých složek vzdělávacího procesu: žák, učitel, učivo, podmínky. Osvojení předložených poznatků je důležité pro pochopení základních principů didaktiky TV a aplikaci při výuce tělesné výchovy.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:

- porozumět didaktice tělesné výchovy ve vztahu k dalším vědním disciplínám
- interpretovat historický vývoj školní tělesné výchovy v souvislosti se změnami učebních osnov
- vysvětlit význam kurikulární reformy a použít informace k tvorbě školních vzdělávacích programů
- porozumět současnému pojetí školní tělesné výchovy
- orientovat se v edukačním procesu
- na základě znalostí pochopit roli edukátora ve vyučovacím procesu
- aplikovat vyučovací styly, postupy, metody a zásady ve vyučovacím procesu
- pochopit edukanta jako subjekt i objekt edukace
- plánovat, hodnotit a vést vyučovací jednotku tělesné výchovy a dodržovat pravidla bezpečnosti ve školní tělesné výchově
- prokazatelně uplatnit diagnostické kompetence ve školní tělesné výchově
Osnova
  • 01. Vývoje tělesné výchovy na našich školách
  • 02. Didaktika tělesné výchovy
  • 03. Výzkum v didaktice tělesné výchovy
  • 04. Reforma školství
  • 05. Reforma kurikula a kurikulární dokumenty
  • 06. RVP a ŠVP
  • 07. Současné pojetí školní TV
  • 08. Edukace jako proces
  • 09. Edukant: periodizace vývoje, tělesná zdatnost – pohybové schopnosti a dovednosti;
  • 10. Edukant – motivace k učení
  • 11. Edukátor – osobnost, schopnosti, dovednosti, kompetence, typologie
  • 12. Edukátor – vyučovací metody, styly, postupy, zásady
  • 13. Cíle školní TV
  • 14. Podmínky a obsah školní TV
  • 15. Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní TV
  • 16. Organizační formy a bezpečnost ve školní TV
Literatura
  • Aktuální témata didaktiky školní tělesné výchovy
  • Rychtecký, A., Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 171 s.
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže : [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 120 s. ISBN 9788024736723. URL info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
  • ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Alena VALIŠOVÁ. Analýza vyučování : vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 230 s. ISBN 9788024728575. URL info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. 48822/FSpS-2/09-17/99. ISBN 978-80-210-4936-9. info
  • HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 117 s. ISBN 9788073673888. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 160 stran. ISBN 9788024717180. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 98 s. URL info
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela. Tvorba vzdělávacího programu. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 191 s. ISBN 8072547127. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 157 stran. ISBN 802470885X. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
  • BENDL, Stanislav. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 298 stran. ISBN 8072546244. info
  • BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2004, 208 s. ISBN 80-86642-14-3. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
Výukové metody
- teoretická příprava formou seminářů a přednášek
- prezentace studentů
- skupinová diskuse
- seminární práce
Metody hodnocení
Hodnoceno poznámkovými bloky:
- powerpointová prezentace
- seminární práce
- docházka
- výstupní písemný test ke zkoušce
- ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.