PSYb1240 Psychologie handicapu

Fakulta sociálních studií
podzim 2019
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník), Mgr. Veronika Pekárková (zástupce)
Garance
PhDr. Jan Vančura, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Jan Vančura, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 20. 9. 8:00–11:40 U33, Pá 4. 10. 8:00–11:40 U33, Pá 18. 10. 8:00–11:40 U33, Pá 1. 11. 8:00–11:40 U33, Pá 15. 11. 8:00–11:40 U33, Pá 29. 11. 8:00–11:40 U32, Pá 13. 12. 8:00–11:40 U33
Předpoklady
! PSY124 Psychologie handicapu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
předmět má 38 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Nabízené pojetí předmětu Psychologie handicapu vychází z poznatků a z úhlu pohledu sociální psychologie. Sociálně psychologický pohled na život člověka s postižením umožňuje určitá zobecnění společná všem různorodým kategoriím, pro něž je možné pojem handicap použít. Základními zpracovávanými tématy jsou zapojení člověka s postižením do společnosti, adaptace rodiny na postižení dítěte, adaptace na handicap v životě jednotlivce a posttraumatický růst v důsledku čelení nepříznivým životním událostem. Součástí kurzu je také sebezkušnost absloventů v kontextu exkurzí do několika institucí poskytujících služby lidem s různým typem postižení. Studenti tak budou mít možnost reflektovat vlastní postoje a vyhnout se obvyklým chybám v percepci života osob s postižením, a získají přehled o odlišnostech profesionálního přístupu k v kontextu různých institucí. Účastníci kurzu získají základni znalosti a některé zkušenosti (např. zkušenost osobních limitů v kontaktu s člověkem se závažným zdravotním postižením) potřebné pro svoji další odbornou činnost.
Osnova
  • 1. Úvodní setkání
  • Možnosti kurzu, očekávání studentů. Exkurze a seminární práce. Nabízené pojetí předmětu. Pojem handicap: šíře kategorie handicap; stereotypy jednotlivých postižení a rozdílnost v rámci jednotlivých kategorií; možnosti zobecnění. Korektnost „jazyka a postoje“ (postižený vs. člověk s postižením). Cháb, M. (2004). Svět bez ústavů. Praha: QUIP.
  • 2. Společnost a člověk s postižením Vztah k lidem s postižením. Důvody přijetí a odmítnutí odlišnosti. Stigma a „role postiženého“. Vybrané postoje: ambivalence, strach, soucit a role oběti. Repková, K. (1999). Pojem zdravotné postihnutie v životnej skúsenosti ludí. Čs. psych. 43, 433-448.
  • 3. Exkurze do dřevodílny „V Růžovém sadu“ Vladimír Procházka: zkušenosti z pracovní terapie s lidmi s mentálním postižením. Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international.
  • 4. Narození dítěte s postižením Prožitek zármutku rodičů. Trauma a zdroje stresu pro rodiče. Čelení nepříznivé skutečnosti. Uzdravující sekvence / proces akceptace nepříznivé skutečnosti. (Pro zájemce exkurze na veletrh Hospimedica). Bub, B. (2004). The patient’s lament: hidden key to effective communication: how to recognise and transform. Medical humanities, 30, 63-69.
  • 5. Interakce rodiče a dítěte s postižením Koncept intuitivního rodičovství: důsledky postižení dítěte pro komunikaci rodiče a dítěte. Primární a sekundární handicap. Akceptace dítěte s postižením. Ditrichová, J., Komárek, V. (2000). Vzpomínka na profesora Hanuše Papouška. Čs. psych. 44, 546-549.
  • 6. Adaptace rodičů na postižení dítěte Potřeby rodičů a úspěšné adaptační strategie. Výchovné styly v rodinách s postiženými dětmi. Sdělování diagnózy dítěte rodičům. Kearney, P. M., Griffin, T. (2001). Between joy and sorrow: being a parent of a child with developmental disability. Journal of advanced nursing, 34, 582-592.
  • 7. Exkurze do ústavu sociální péče/ případně jinam podle zájmu studentů Hradilek. L. (2006). Právo žít jako ostatní. Aktuálně.cz. Dostupné 5. 9. 2007 z http://aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=%20121643 Bártová, E. (2007). Postižení jdou z ústavů. Dostanou byty. Aktuálně.cz. Dostupné 5. 9. 2007 z http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=363499
  • 8. Rizika ústavní péče Projevy agresivity v kontextu instituce. Agresivita a úzkost vs. důvěra. Význam pečujících pro utváření sebepojetí klientů. Sociální status a sebepojetí člověka s postižením. Wolfensberger, W. (2007). Similarities and Differences Between Peace-Making and Nonviolence and Their Relevance to Services to People Who Are Mentally Retarded. Intellectual and Developmental Disabilities, 4, 278–286.
  • 9. Exkurze do chráněného bydlení Principy integrace a historie chráněného bydlení v Brně, financování neziskových organizací, alternativy nabízených služeb aj.
  • 10. Posttraumatický růst Zkušenost pečujících: pozitivní důsledky čelení nepříznivé skutečnosti. Nepříznivá skutečnost jako výzva ke změně. Scorgie, K., Sobsey, D. (2000). Transformational outcomes associated with parenting children who have disabilities. Mental retardation, 38, 195-206.
  • 11. Prezentace seminárních prací Alternativní a augmentativní komunikace, Savant syndrom, aj.
  • 12. Exkurze do Betléma (Středisko ČCE) Domov pro osoby s těžkým fyzickým postižením a pro děti s mentálním postižením.
  • 13. Závěrečné setkání Prezentace seminárních prací, otázky, reflexe.
Literatura
  • Sacks, O. (1989). Seeing Voices. A Journey into the World of the Deaf. University of California Press.
  • Dougy Center for Grieving Children. (2004). 35 Ways to Help a Grieving Child. Portland, Oregon: The Dougy Center.
  • Matějček, Z., Dytrych, Z. (1997). Jak a proč nás děti trápí. Praha: Grada Publishing.
  • Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international.
  • Sacks, O. (1997). Na čem si stojím. Praha: Makropulos.
  • Tedeschi, R., Calhoun, L. (1995). Trauma and Transformation: Growing in the Aftermath of Suffering. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.
  • FRANKL, Viktor Emil. A přesto říci životu ano : psycholog prožívá koncentrační tábor. 2., opr. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006, 175 s. ISBN 8071928488. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
  • ŠIŠKA, Jan. Mimořádná dospělost : edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005, 100 s. ISBN 8024609924. info
  • DITTRICHOVÁ, Jaroslava, Mechthild PAPOUŠEK a Karel PAUL. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 188 s. ISBN 8024703998. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
  • CHÁB, Milan. Svět bez ústavů. Edited by Aurélie Chábová - Milena Johnová. Praha: QUIP - Společnost pro změnu, 2004, 83 s. ISBN 8023947729. info
  • MAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících. Hradec Králové: Nucleus, 2003, 252 stran. ISBN 8086225471. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Vydání 1. Praha: Grada, 2002, 198 stran. ISBN 8024701790. info
  • MAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících. Hradec Králové: Nucleus, 2002, 188 s. ISBN 8086225259. info
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 182 s. ISBN 80-7178-588-1. info
  • MAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících. 2. vyd. Hradec Králové: Nucleus, 2001, 151 s. ISBN 8086225194. info
  • KUSHNER, Harold S. Když se zlé věci stávají dobrým lidem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 143 s. ISBN 80-7178-452-4. info
  • TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0. info
  • SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-312-9. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • SACKS, Oliver. Antropoložka na Marsu : sedm paradoxních příběhů. Translated by Alena Čechová. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1997, 251 s. ISBN 8020406352. info
  • KERR, Susan. Dítě se speciálními potřebami. Translated by Daniel Hanšpach. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 165 s. ISBN 80-7178-147-9. info
  • KERR, Susan. Dítě se speciálními potřebami. Translated by Daniel Hanšpach. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 165 s. ISBN 80-7178-147-9. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
  • SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo, 1995, 144 s. info
  • SACKS, Oliver. Migraine. Rev. and expanded [ed.]. London: Picador, 1995, xxiii, 338. ISBN 0330331868. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
  • BÚTORA, Martin. Překročit svůj stín : Kluby abstinujících a jiné svépomocné skupiny v pé. Praha: Avicenum, 1992, 234 s. : i. info
  • Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Edited by Zdeněk Matějček. 2. vyd. Praha: Vydavatelství H & H, 1992, 161 s. ISBN 80-85467-42-9. info
  • LANGER, Stanislav. Mentální retardace : etiologie, diagnostika, profesiografie, výchova. Hradec Králové: Krajská pedagogicko-psychologická poradna, 1990. info
  • BLAŽEK, Bohuslav a Jiřina OLMROVÁ. Světy postižených : (sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem). Edited by Jiří Kučera. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1988, 179 s. URL info
  • LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986, 365 s. URL info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986, 335 s. info
  • OLMROVÁ, Jiřina a Bohuslav BLAŽEK. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha: Panorama, 1985. info
  • ČÁLEK, Oldřich. Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: Univerzita Karlova, 1984. info
Výukové metody
Přednášky, exkurze do institucí poskytujících sociální služby a reflexe exkurzí, prezentace seminárních prací, diskuse.
Metody hodnocení
Orientace v probírancýh tématech je ověřována v závěrečném kolokviu. Dalšími podmínkami úspěšného absolvování je zpracování a prezentace seminární práce a 75% účast na seminářích a exkurzích.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1423/podzim2008/PSY124/?fakulta=1423;obdobi=4543;lang=en
K dispozici jsou také poslední ročníky časopisů Intellectual and Developmental Disabilities a American Journal on Mental Retardation.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2019/PSYb1240