FSS:SPRn8803 Dilemata a přístupy - Informace o předmětu
SPRn8803 Dilemata a přístupy ke klientům
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno asynchronně - Vyučující
- Mgr. Ladislav Otava, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Ladislav Otava, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vést studenty k získání poznatků a dovedností potřebných pro samostatnou výzkumnou reflexi přístupu sociálních pracovníků ke klientům s ohledem na způsoby zvládání dilemat, které jsou běžnou součástí přístupu v organizacích, které poskytují osobní služby sociální práce.
- Výstupy z učení
- Studenti si v průběhu studia v předmětu osvojují a prohlubují znalost teoretických konceptů „teorie“, „přístup ke klientům“, „sociální pracovník“, „sociální interakce“, „klient“, „dilema“, „organizace sociální práce“ tak, aby byli teorií řídícími se sociálními pracovníky.
- Osnova
- S teoretickou logikou přístupu ke klientům se studenti seznámí tím, že samostatně, podle zadání, zpracují studii o přístupech sociálních pracovníků ke klientům v organizačním kontextu. Cílem studie je předložit odpověď na otázku „Jaká je (1) Konceptualizace (2) Přístupu (3) Sociálních (4) Pracovníků k (5) Sociálním interakcím (6) Klientů s ohledem na (7) Dilemata sociálních pracovníků v (8) Organizacích sociální práce?“.
- Literatura
- povinná literatura
- ARGYRIS, CH., SCHÖN, D.A. Organizational Learning II. Theory, Metod, and Praktice. Addison-Wesley, Reading – Massachusetts tec. 1996.
- MUSIL, Libor. Coping with Dilemmas. Working Conditions and Interactions of Social Workeres with their Clients. Stassfurt: ISIS, 2006, 130 s. Comparative Social Work Science Vol. 6. ISBN 80-7326-090-5. info
- NEČASOVÁ, Mirka a Libor MUSIL. PRACOVNÍ PODMÍNKY A DILEMATA POMÁHAJÍCÍCH PRACOVNÍKŮ. Sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2006, roč. 2006, č. 3, s. 57 - 71, 14 s. ISSN 1213-6204. info
- MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale ..." Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004, 243 s. ISBN 80-903070-1-9. info
- LAAN, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce :(pomoc není zboží). Translated by Eva Kušová. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998, 260 s. ISBN 80-85834-41-3. info
- LIPSKY, Michael. Street-level bureaucracy :dilemmas of the individual in public services. New York: Russell Sage Foundation, 1980, xviii, 244. ISBN 0-87154-526-8. info
- doporučená literatura
- REDMOND, B.: Reflecting on Practice: Exploring Individual and Organizational Learning through a Reflective Teaching Model. In: Gould, N., Baldwin, M. (eds.), Social Work, Critical Reflection and the Learning Organization, Ashgate, Aldershot 2004.
- GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur :vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 s. ISBN 80-85850-89-3. info
- The unconscious at work : individual and organizational stress in the human services. Edited by Anton Obholzer - Vega Zagier Roberts. 1st pub. Hove: Brunner-Routledge, 1994, xviii, 224. ISBN 0415102065. info
- MARTIN, Joanne. Cultures in organizations : three perspectives. New York: Oxford University Press, 1992, xi, 228 s. ISBN 0-19-507163-8. info
- GOFFMAN, Erving. Asylums :essays on the social situation of mental patients and other inmates. 1st pub. London: Penguin Books, 1991, 336 s. ISBN 0-14-013739-4. info
- HOWE, David. Social workers and their practice in welfare bureaucracies. Aldershot: Gower, 1986, vi, 174 s. ISBN 0-566-05091-9. info
- Výukové metody
- Předmět je organizován formou přednášek a seminářů v blocích o celkovém rozsahu 10 hodin v termínech dle katedrového rozvrhu kombinovaného studia. Studenti mohou požádat o konzultaci podle vlastních potřeb. Blok 1: sobota; 09:00–14:40: přednáška, kde budou studenti seznámeni se základními tezemi konceptualizace přístupu sociálních pracovníků k sociálním interakcím klientů s ohledem na dilemata sociálních pracovníků v organizacích sociální práce. Blok 2: sobota; 15:00–18:40: zkouška, během které budou studenti prezentovat Teoretickou studii a dostanou hodnocení od vyučujícího a spolužáka z aplikace Vzájemné hodnocení v IS MUNI. Délka prezentace 20–30 min. s 10 listy PowerPointu.
- Metody hodnocení
- K úspěšnému zakončení předmětu je požadováno (1) vypracování a odevzdání seminární práce Příprava na vypracování seminární práce podle zadání a termínů v IS MUNI, s hodnocením přijato/nepřijato. (2) Vypracování, odevzdání a prezentace seminární práce Teoretická studie podle zadání a termínů z IS MUNI, s hodnocením A ≡ 100 %, B ≡ 90 %, C ≡ 80 %, D ≡ 70 %, E ≡ 60 %, F ≡ <60 % z očekávaného výkonu. Hodnoceno bude, zda odpověď tvoří logicky strukturovaný a konzistentní celek s ohledem na zadanou otázku.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/fss/jaro2023/SPRn8803/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/SPRn8803