FSS:ZURn6213 Politická komunikace - Informace o předmětu
ZURn6213 Politická komunikace
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je studenty seznámit s dynamicky se vyvíjející oblastí politické komunikace – s důrazem na politické aktéry a instituce a jimi vytvářenou komunikaci, politickou komunikaci v médiích a efekty této komunikace a jejich výzkum. Studenti by se během semestru měli seznámit s klíčovými pojmy a teoriemi oboru a s jejich aplikací.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student:
znát základní teorie a koncepty politické komunikace
aplikovat tyto teorie a koncepty na příklady
znát efekty komunikace a kampaní
znát základní metody výzkumu politické komunikace - Osnova
- 1. Úvod
- 2. Definice politické komunikace, její aktéři a prostředí
- 3. Politická komunikace a teorie demokracie
- 4. Vývoj a proměny politické komunikace, politických kampaní a politického žurnalismu
- 5. Politická komunikace, kampaně a nová média v 21. století
- 6. Politická komunikace v éře popkultury – personalizace, celebritizace, politická satira
- 7. Politická komunikace v éře nedůvěry – negativní kampaně, populistická komunikace, depolitizace
- 8. Politika v médiích, média ve volbách – vybrané efekty politické komunikace, teorie postojů a jejich změny
- 9. Metody výzkumu politické komunikace – výzkumy obsahů
- 10. Metody výzkumu politické komunikace – výzkumy efektů a aktérů
- Literatura
- Scheufele, D. A., & Tewksbury, D. (2007). Framing, agenda setting, and priming: The evolution of three media effects models. Journal of communication,57(1), 9-20.
- Zaller, J. (1997). "A Model of Communication Effects at the Outbreak of the Gulf War." in Iyengar, S. and R. Reeves (eds) Do the Media Govern?: Politicians, Voters, and Reporters in America. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. pp.296-311.
- Blumler, J. G.; Kavanagh, D.(1999): The Third Age of Political Communication: Influences and Features. In: Political Communication, 16(3), 209-230.
- Bucy, E. P. & Holbert, R. L. (eds., 2011). The sourcebook for political communication research: methods, measures, and analytical techniques New York: Routledge.
- Bennett, W. L., & Iyengar, S. (2008). A new era of minimal effects? The changing foundations of political communication. Journal of Communication, 58, 707-731.
- MCNAIR, Brian. An introduction to political communication. Sixth edition. London: Routledge, 2018, xiv, 251. ISBN 9780415739429. info
- The SAGE handbook of political communication. Edited by Holli A. Semetko - Margaret Scammell. London: SAGE Publications, 2012, xviii, 557. ISBN 9781446201015. info
- Politická komunikace a média. Edited by Jan Jirák - Blanka Říchová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 163 s. ISBN 8024601826. info
- Výukové metody
- přednáška, četba
- Metody hodnocení
- Eseje, zkouška
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURn6213