ZURn6509 Komunikace obcí s občany

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. David Holman (cvičící)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
TYP_STUDIA(MN)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s komunikačními platformami a nástroji pro komunikaci obcí s občany a s úrovněmi, metodami a formami občanské participace. Součástí bude analýza konkrétních řešení i spících příležitostí a praktická cvičení občanské participace.
Vydáme se společně cestou od měst, co připomínala tajuplné hrady, přes Potěmkinovy vesničky směrem k ideálu skutečně transparentního města. Cestou budeme studovat příklady dobré praxe a objevovat příležitosti pro vylepšení současného stavu.
Na závěr se pokusíme podněty ke zlepšení prosadit v praxi. Na vlastní kůži si tak studenti vyzkouší, jak funguje občanská participace v praxi jejich vlastního města.
Předmět připravuje studenty na budoucí profese: novinář, odborník na komunikaci nebo pracovník veřejné správy. Ale také na roli aktivního občana podílejícího se na správě své obce.
Výstupy z učení
Studenti se naučí:
(1) identifikovat a řešit příčiny problémů v dialogu občan – samospráva,
(2) používat nástroje analýzy komunální komunikace,
(3) využívat komunikační platformy a nástroje komunální komunikace,
(4) posuzovat stávající praxe měst v oblasti komunikace, navrhovat vylepšení či řešení a
(5) vytvářet vlastní komunikační kampaň na prosazení této změny do praxe daného města.
Osnova
  • 1. Participační metody v současné praxi měst (participační úrovně a techniky, příklady dobré praxe, analýza příkladů z měst vybraných studenty).
  • 2. Komunikační platformy moderního města (příklady dobré, ale i kontroverní praxe, SWOT analýza vybraných platforem, komunikační strategie města, otevřená data).
  • 3. Transparentní rozhodování (seznámení s rozhodovacími procesy samosprávy a jejich prezentací pro veřejnost, zadávání veřejných zakázek, příklady „radničních kauz“).
  • 4. Řídit města jako firmy? Rozdíly v komunikaci firem a měst (propagace vs. obousměrná komunikace, marketing vs. komunitní plánování, gatekeeping vs. transparentnost).
  • 5. Příprava informační kampaně města (brief, brainstorming, návrh kreativního konceptu, mediaplan, aproximativní rozpočet).
  • 6. Prezentace a vyhodnocení praktického úkolu.
Literatura
    povinná literatura
  • • JEŽKOVÁ Lenka, ZELENKA Marek, KAMENÍK Martin, TRUNKATOVÁ Šárka, KOHOUTKOVÁ Andrea: Správná radnice, manuál transparentní samosprávy 2017. První vydání. Praha: Oživení, z.s., 2017. 84 stran.
  • • KAMENÍK Martin, KUŽÍLEK Oldřich: MANUÁL pro dobré radniční periodikum, 2015. První vydání. Praha: Oživení, z.s., 2015. 27 stran. ISBN 978-80-88100-06-5
  • • HAKEN Roman, HAVLÍN František, MAREK Ondřej, MIČKA Pavel, NAWRATH Martin, VACHŮNOVÁ Zuzana: Metodika participace aneb jak zapojit občany do rozhodování. Druhé vydání. Praha: Agora CE, o.p.s., 2016. 79 stran. ISBN 978-80-906397-1-3
    doporučená literatura
  • • MAREK Ondřej a kolektiv: Občané a veřejná prostranství, příklady zapojení veřejnosti do plánování veřejných prostranství. První vydání. Přerov: Centrum pro komunitní práci, 2005. 32 stran. ISBN 80-86902-27-7
  • • KAMENÍK Martin, KUŽÍLEK Oldřich: Komu slouží radniční noviny? Analýza radničních periodik, 2014. První vydání. Praha: Oživení, z.s., 2015. 58 stran. ISBN 978-80-88100-02-7
  • • HAKEN Roman, HAVLÍN František, MAREK Ondřej, MIČKA Pavel, NAWRATH Martin, VACHŮNOVÁ Zuzana, Ziegler Aleš: Analýza občanské participace v ČR. První vydání. Praha: Agora CE, o.p.s., 2016. 79 stran. ISBN 978-80-906397-3-7
  • • KAMENÍK Martin: Informační kampaně krajů a měst. První vydání. Praha: Oživení, o.s., 2016, 43 stran. ISBN 978-80-88100-07-2
  • • ČERNÍK Vojtěch: Metodika tvorby participativního rozpočtu. První vydání. Praha: Agora CE, -o.p.s., 2016. 46 stran. ISBN 978-80-906397-4-4-
  • • ROSECKÝ Daniel, ORINIAKOVÁ Pavla: Komunitní plánování sociálních služeb, První vydání. Plzeň: CpKP ČR, 2008. 46 stran.
  • • CHALUPOVÁ Lenka, PAVLÁT Jiří a kolektiv: Zapojování veřejnosti. První vydání. Přerov: Centrum pro komunitní práci, CpKP střední Morava, 2008. 42 stran. ISBN 978-80-86902-54-8
  • • CpKP, kolektiv autorů, editor Mgr. MAREK Ondřej: Zapojování veřejnosti nástroj správy věcí veřejných, Přerov 2008, ISBN: 978-80-86902-54-87
  • MÜLLER, Karel B. Dobré vládnutí ve veřejném nezájmu : lokální politické elity jako klíčoví aktéři demokratizace? Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018, 286 stran. ISBN 9788074192715. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, projektově orientovaná výuka, týmová práce, případová studie, konzultace, prezentace, evaluace.
Metody hodnocení
Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na výuce (prezence nejméně 75 procent), odevzdání projektu a jeho prezentace a evaluace na kolokviu.
Informace učitele
Předmět bude realizován formou blokové výuky a konzultací.
V 2. týdnu semestru bude úvodní setkání, na kterém budou studenti seznámeni s obsahem a požadavky předmětu a způsobem práce. Součástí bude vytvoření týmů a zadání projektů.
Další část výuky se pak realizuje ve 4., 8. a 12. týdnu semestru. V průběhu semestru pak budou individuální / týmové konzultace dle potřeby. Většinu bude pak tvořit práce na zadaných projektech.
Ve zkouškovém období se pak uskuteční kolokvium s prezentací a evaluací vytvořených projektů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.