HEN513 Ekosystémové přemýšlení a Modelování dynamických systémů

Fakulta sociálních studií
jaro 2000
Rozsah
0/2/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (přednášející)
Tomáš Škrdlant (přednášející), doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (zástupce)
Garance
doc. RNDr. Pavel Nováček, CSc.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Eva Danielová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Volné, hlasité a společné přemýšlení o vztahu části a celku, pozorovatele a pozorovaného, organismu a prostředí, vnitřku a vnějšku, subjektivního a objektivního, rozumového a iracionálního, determinace a svobodné vůle, faire a laissez-faire, i dalších zdánlivě skutečných polarit našeho světa a nás v něm.
  • Cíl:
  • Hlavním cílem těchto seminářů má být provokace. Nabídka jiného přístupu ke skutečnosti, než je ten současný, podle kterého je uspořádána lidská společnost.
  • Zajímá mě fenomén ekologického myšlení, jako vynořujícího se nového faktoru, který by snad jednou mohl proměňovat svět pomšřováním našeho vnímání a porozumění. Doposud je tomu spíš naopak, proměňujeme totiž naše vnímání a porozumění proměňováním světa.
  • Metoda:
  • společné hledání a chybování, chvála omylu. Diskusí a snášením argumentů i citací budeme ověřovat, i vyvracet některé pracovní, záměrně jednoduše formulované hypotézy, jako třebas:
  • 1) Každá polarita našeho pohledu na svět je pomocná konstrukce a nikoliv vlastnost tohoto světa. (Asi jako perspektiva při dvojrozměrném zobrazování trojrozměrného prostoru.) Dobrý příklad k tomuto výkladu je polarita darwinovského boje o přežití s batesonovským spolužitím, spoluprací, koevolucí. Obojí je pravdou, podle toho z které perspektivy se na evoluční děj díváme.
  • 2) Způsob chápání skutečnosti tuto skutečnost ovlivňuje. Zjednodušeně řečeno - vnímáme-li život jako boj, častěji bojujeme a vnímáme-li život jako koevoluci, častěji interagujeme. Naše vnímání rozhoduje o tom, co nabízíme, i co jsem spíše ochotni přijmout, máme-li na vybranou.
  • Tématické okruhy, o které přitom pravděpodobně zavadíme:
  • Kybernetický, zpětnovazebný pohled na svět, jako na autoregulující se systém
  • Informační vidění světa - Gregory Bateson
  • Dissipativní struktury, smysl fluktuací (Ilya Prigogine, Erich Jantsch)
  • Fuzzy myšlení
  • Teorie chaosu, fraktály
  • Globalizace, Postmodernismus, New Age
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2004, jaro 2006, jaro 2008.