MVE408 Aplikace teoretických přístupů ve výzkumu evropské integrace

Fakulta sociálních studií
jaro 2003
Rozsah
0/2/0. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Ing. Ondřej Císař, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Rozvrh
St 12:00–13:30 J.516
Předpoklady
Nutné předpoklady: Schopnost číst odborné texty v anglickém jazyce, vstřícnost a ochota pracovat a aktivně participovat v seminárních diskusích. Tento kurs je seminář. Jeho podstata spočívá v diskusi textů. Úspěch kursu proto závisí na samostatné přípravě studentů. Vyučující předpokládá, že studenti budou číst povinnou literaturu na každý seminář a budou aktivně participovat v seminárních diskusích. Pro přípravu referátu je nutno přečíst také další literaturu doporučenou vyučujícím. Věnujte, prosím, pozornost požadavkům k zakončení kursu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na pozadí obecného vhledu do významu teoreticky fundovaného empirického výzkumu podává tento kurs úvodní přehled a nabízí diskusi v současnosti nejdůležitějších teoretických přístupů k evropské integraci. Kurs je určen nejen těm studentům, kteří se zajímají o problematiku integrace, ale také všem ostatním, neboť evropská integrace slouží v celkové struktuře předmětu jen jako příklad pro objasnění obecnějších sociálně-vědných postupů. Kurs je tak zaměřen na nejdůležitější přístupy k evropské integraci, které staví do srovnávací perspektivy. Celková struktura kursu je dána záměrem věnovat primární pozornost současné debatě.
Osnova
  • ** - povinná literatura * - doporučená literatura 1. Organizace a poslání kursu, požadavky na ukončení kursu, způsob psaní seminární práce. 2. Význam teorie v sociálně-vědném výzkumu, výzkumný záměr. ** King, Gary, Robert Keohane a Sidney Verba. Designing Social Inquiry. Scientific Inference in Qualitative Research. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1994, 1-33. * King, Gary, Robert Keohane a Sidney Verba. Designing Social Inquiry. Scientific Inference in Qualitative Research. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1994, 115-149. * Holis, Martin a Steve Smith. Explaining and Understanding International Relations. Oxford: Clarendon Press, 45-67 (k dispozici také v českém vydání, kapitola 3). 3. Týden určený k samostudiu a domácí přípravě. 4. Teorie integrace, neofunkcionalismus. ** Rosamond, Ben. Theories of European Integration. London: Macmillan, 2000, 1-19, 50-73. * Císař, Ondřej. "Teorie mezinárodních vztahů a evropská studia." Politologický časopis 9, č. 1 (2002): 50-67. * Pollack, Mark. International Relations Theory and European Integration. Florence: EUI Working Paper RSC No. 2000/55, 2000. 5. Teorie vzájemné závislosti, neoliberální institucionalismus a studium mezinárodních institucí. ** Keohane, Robert. "Neoliberal Institutionalism: A Perspective on World Politics." In International Institutions and State Power. Boulder: Westview, 1989, 1-20. ** Keohane, Robert. "International Institutions: Can Interdependence Work?" Foreign Policy, no. 110 (1998): 82-96. * Keohane, Robert a Joseph Nye. Power and Interdependence: World Politics in Transition. Boston: Little and Brown, 1977, 3-37. 6. Liberální intergovernmentalismus. ** Moravcsik, Andrew. "Preferences and Power in the European Community: A Liberal Intergovernmentalist Approach." Journal of Common Market Studies 31, no. 4 (1993): 473-524. * Moravcsik, Andrew. "Negotiating the Single European Act: National Interests and Conventional Statecraft in the European Community." International Organization 45, no. 1 (1991): 651-688. * Moravcsik, Andrew. The Choice for Europe: Social Purpose and State Power from Messina to Maastricht. Ithaca: Cornell University Press, 1998. 7. Státo-středné přístupy versus multiúrovňové paradigma. ** Hooghe, Liesbet a Gary Marks. Multi-Level Governance and European Integration. Lanham, Boulder, New York, Oxford: Rowman and Littlefield, 2001, 1-32. * Hooghe, Liesbet a Gary Marks. Multi-Level Governance and European Integration. Lanham, Boulder, New York, Oxford: Rowman and Littlefield, 2001, 69-92. * Marks, Gary, Liesbet Hooghe, a Kermit Blank. "European Integration from the 1980s: State-centric v. Multi-level Governance." Journal of Common Market Studies 34, no. 3 (1996): 341-378. 8. Nový institucionalismus v evropských studiích. ** Aspinwall, Mark a Gerald Schneider. "Same Menu, Separate Tables: The Institutionalist Turn in Political Science and the Study of European Integration." European Journal of Political Reserch 38 (2000): 1-36. * Hall, Peter a Rosemary Taylor. "Political Science and the Three New Institutionalisms." Political Studies 44, no. 5 (1996): 936-957. * Pollack, Mark. "The New Institutionalism and EC Governance: The Promise and Limits of Institutional Analysis." Governance 9, no. 4 (1996): 429-458. 9. Historický institucionalismus (a teorie politických sítí) v evropských studiích. ** Pierson, Paul. "The Path to European Integration: A Historical Institutionalist Perspective." Comparative Political Studies 29, no. 2 (1996): 123-163. * Peterson, John. "Decision-making in the European Union: Towards a Framework for Analysis." Journal of European Public Policy 2, no. 1 (1995): 69-93. * Císař, Ondřej. "Teorie mezinárodních vztahů a evropská studia." Politologický časopis 9, č. 1 (2002): 50-67. * Börzel, Tanja. "Organizing Babylon - On the Different Conceptions of Policy Networks." Public Administration 76, no. 2 (1998): 253-273. 10. "Konstruktivistický obrat" v teorii mezinárodních vztahů. ** Wendt, Alexander. Social Theory of International Politics. Cambridge: Cambridge University Press, 1999, 1-40. * Jepperson, Ronald, Alexander Wendt a Peter Katzenstein. "Norms, Identity, and Culture in National Security." In The Culture of National Security. Norms and Identity in World Politics, ed. Peter Katzenstein. New York: Columbia University Press, 1996, 33-75. * Checkel, Jeffrey. "The Constructivist Turn in International Relations Theory." World Politics 50, no. 2 (1998): 324-348. 11. Konstruktivismus versus racionalismus. ** Christiansen, Thomas, Knud Erik Jorgensen a Ante Wiener. "The Social Construction of Europe." Journal of European Public Policy 6, no. 4 (1999): 528-544. ** Checkel, Jeffrey. "Social Construction and Integration." Journal of European Public Policy 6, no. 4 (1999): 545-560. ** Moravcsik, Andrew. "Is Something Rotten in the State of Denmark? Constructivism and European Integration," Journal of European Public Policy 6, no. 4 (1999): 669-681. * Checkel, Jeffrey a Andrew Moravcsik. "Forum Section. A Constructivist Research Program in EU Studies?" European Union Politics 2, no. 2 (2001): 219-249. 12. Teorie kolektivního jednání: ke konstituci evropské polity? ** Imig, Doug a Sidney Tarrow, eds. Contentious Europeans. Protest and Politics in an Emerging Polity. Lanham, Boulder, New York, Oxford: Rowman and Littlefield, 2001, 3-26 a 233-251. * Imig, Doug a Sidney Tarrow, eds. Contentious Europeans. Protest and Politics in an Emerging Polity. Lanham, Boulder, New York, Oxford: Rowman and Littlefield, 2001, 27-49. 13. Aplikace. Rozšíření EU na východ: rébus pro racionalistické přístupy? ** Schimmelfennig, Frank. "The Community Trap: Liberal Norms, Rhetorical Action, and the Eastern Enlargement of the European Union." International Organization 55, no. 1 (2001): 47-80. * Schimmelfennig, Frank. The Double Puzzle of EU Enlargement. Liberal Norms, Rhetorical Action, and the Decision to Expand to the East. ARENA Working Paper No. 1999/15, 1999.
Informace učitele
Požadavky k zakončení kursu: Krátké písemné přípravy: Studenti musí odevzdat nejméně šest krátkých písemných příprav (1-1,5 strany), které budou komentovat povinnou literaturu pro daný seminář. Příprava odevzdaná pro seminář, pro nějž student připravuje referát, se nepočítá mezi požadovaných šest! Příprava musí být poslána e-mailem do 12:00 dne, který předchází dni, kdy se koná seminář. Student může odevzdat přípravu a zároveň se nedostavit na seminář pouze jednou během semestru. Pokud student odevzdá písemnou přípravu a nedostaví se na seminář více než jednou, všechny odevzdané přípravy, které byly odevzdány pro semináře, kterých se student nezúčastnil, se nepočítají do celkového počtu odevzdaných příprav! Krátká příprava by měla obsahovat: 1. Velmi krátké shrnutí základního argumentu textu (jeden odstavec). 2. Kritickou odpověď zahrnující indikaci toho (1) co považujete za nejzajímavější místo (nebo argument) textu a (2) co považujete za nejproblémovější (nejdiskutabilnější) část textu. Příprava by také měla obsahovat jasnou identifikaci toho, čemu jste v textu nerozuměli. Referáty: Každý student bude mít jednu úvodní prezentaci v semináři podle svého výběru (cca 15 minut). Prezentace musí vedle povinné literatury zahrnout také nejméně literaturu doporučenou. Prezentace by měly být konzultovány s vyučujícím (to se týká především těch, kteří by měli zájem o prezentaci na téma, které není přímo uvedeno v sylabu). Na konci semestru bude každý student prezentovat téma své závěrečné práce (5 minut). Závěrečná práce: Závěrečná práce musí být odevzdána v rozsahu minimálně 10 stran (řádkování 1,5, velikost písma 12, typ písma: Times New Roman, velikost okrajů 2-2,5 cm) v tištěné verzi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2003/MVE408