FSS:SPP325 Praxe I - Informace o předmětu
SPP325 Odborná praxe a supervize I - základní otázky
Fakulta sociálních studiíjaro 2003
- Rozsah
- 1/1/0. 110 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- So 8. 3. 14:00–15:50 J21, So 12. 4. 14:00–15:50 J21, So 24. 5. 14:00–15:50 J21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-SP) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-SPK)
- Cíle předmětu
- Úlohou tohoto supervizního semináře je uvést studenty do výkonu jejich praxí. Supervizní seminář poskytuje možnost konfrontovat praktické problémy, které studenti zažívají během praxí, s jejich teoretickým vysvětlením. Obsahem jednotlivých seminářů je především rozbor případů s praxe, sdílení vlastních zkušeností, hledání společného porozumění vzniklým otázkám.
- Osnova
- 1. SOCIÁLNÍ PRÁCE JAKO ROZPORUPLNÁ PROFESE Seminář: (Dilemata sociální práce) Zadání první práce (dilemata na daném pracovišti?) 2. LEGISLATIVNÍ A INSTITUCIONÁLNÍ ZÁKLADY SOCIÁLNÍ PRÁCE Seminář: (Sdílení prvních dojmů a zkušeností z návštěvy těchto míst) Zadání druhé práce (popis zařízení stáže, legislativní rámec atd.) 3. OSOBNÍ A PROFESIONÁLNÍ PŘEDPOKLADY SOCIÁLNÍ PRÁCE Seminář: (První kontakt s klientem, získávání důvěry u klienta, hraní rolí. Sebepoznání jako součást profese ) Zadání třetí práce (osobní předpoklady a bariéry k výkonu soc. práce) 4. POVAHA SOCIÁLNÍ PRÁCE V DANÉM ZAŘÍZENÍ Seminář: (Jak se definuje soc. problém v daném zařízení? Kdo tento problém takto definuje?) Zadání čtvrté práce (definice povahy problému v zařízení) 5. HODNOTY V PROFESIONÁLNÍ SOCIÁLNÍ PRÁCI Seminář : (Jaké hodnoty se uplatňují v zařízení, kde pracujete?) Zadání páté práce (hodnotová sebereflexe a sociální práce) 6. POČÁTEČNÍ KONTAKT A VYMEZENÍ PODMÍNEK SPOLUPRÁCE Seminář: (Počáteční kontakt. Nácvik situace.) Zadání šesté práce (typická kasuistika) 7. DIAGNOSTIKA A KLÍČOVÉ ZNALOSTI O KLIENTELE Seminář: (Výběr podstatných informací.) Zadání sedmé práce (provádění diagnostiky v zařízení) 8. INDIVIDUÁLNĚ ZAMĚŘENÁ INTERVENCE Seminář: (Analýza případů.) 9. SKUPINOVÁ INTERVENCE Seminář: (Analýza případů) 10. UKONČENÍ PŘÍPADU Seminář: (Analýza případů.) V. SETKÁNÍ 11. ROLE SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ Seminář: (Analýza případů) Zadání osmé práce (návrh zlepšení zařízení) 12. VLÁDNÍ A NEVLÁDNÍ SEKTOR, KOMUNITNÍ PRÁCE Seminář: (Analýza případů) 13. ZÁVĚR A HODNOCENÍ Seminář: (Hodnocení stáží)
- Literatura
- NAVRÁTIL, Pavel. Úvod do teorií a metod sociální práce. 1. vyd. Brno: Národní centrum pro rodinu, 2000, 67 s. info
- ŘEZNÍČEK, Ivo. Metody sociální práce :podklady ke stážím studentů a ke kazuistickým seminářům. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994, 75 s. ISBN 80-85850-00-1. info
- NOVOTNÁ, Věra a Věra SCHIMMERLINGOVÁ. Sociální práce :její vývoj a metodické postupy. Praha: Karolinum, 1992, 128 s. ISBN 80-7066-483-5. info
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/dok/index.pl?fakulta=1423;dok=1423:bak_komb
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2003, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2003/SPP325