ZUR525 Mediální systém USA

Fakulta sociálních studií
jaro 2004
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vít Kouřil (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
St 10:00–11:40 G019
Předpoklady
Četba jednoho textu (v angličtině, rozsah cca 30 stran) na každou hodinu, přednesení referátu (na text v rozsahu do 30 stran), napsání eseje na vybrané téma (2000-2500 slov) a účast na závěrečné diskusi, v níž studenti a studentky prokáží orientaci v navozených tématech a poučeně zformulují vlastní argumenty.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cyklus Mediální systém v USA se snaží vyplnit mezeru ve zdejším mediálním poznání zaostřením na klíčový komunikační prostor Západu - Spojené státy americké. Cílem kurzu je komplexně představit průmyslové, organizační a mocenské mechanismy ovlivňující povahu amerických médií. Teoreticky i empiricky vychází zejména z perspektivy politické ekonomie médií, zaměřené na vlastnictví mediálních organizací a jejich strukturní vztahy ostatními složkami sociálního systému; diskutovány budou i konkurenční přístupy. Předmět se snaží celistvě propojit optiku historickou, ekonomickou, sociologickou a politologickou. Všímá si zejména vlivu ekonomické a politické sféry na podobu mediálního systému a mediálních obsahů. V centru pozornosti postupně stanou: historický vývoj jednotlivých typů médií, vlastnická struktura mediálních trhů, mocenská role médií, regulace a deregulace mediální sféry, vztah médií k politickému systému, charakter médií veřejné služby, klíčové rysy americké žurnalistiky nebo role USA při globalizaci komunikačních trhů. Studenti a studentky se seznámí s důležitou literaturou k jednotlivým tématickým okruhům, shlédnou vybrané televizní produkty a celkově by měli získat základní přehled o historii a současnosti médií v USA.
Osnova
  • Tématické okruhy: 1. Výkladový rámec (rozvržení témat, teoretické a empirické ukotvení, zdroje, požadavky a procedury) 2. Staletí pionýrů: historie tištěných médií 3. Nová elektronická hranice: počátky rozhlasového a televizního vysílání 4. Mediální systém jako součást tržní ekonomiky (kulturní průmysly, konkurence, reklama) 5. Média jako nástroj dominance elit Supervelmoci (ideologie, moc, propaganda) 6. Mediální instituce a legislativa (s důrazem na Telecommunication Act 1996) 7. Multimediální korporace (historie, koncentrace, konglomerizace, diferenciace) 8. Politika v médiích / média v politice (trh idejí, volební kampaně, války) 9. Americká žurnalistika: periodizace, stereotypy, kauzy a mýty 10. Paralelní trh idejí: veřejná a alternativní média 11. Let`s Roll: Americký průmysl populární hudby 12. Nová virtuální hranice: The Global Gates Are Open (internet a globalizace) 13. Závěrečná debata
Metody hodnocení
Součástí tematizovaných výkladů bude promítání televizních dokumentů o povaze a chování amerických médií, představení amerických mediálních produktů (televizní zpravodajství, politická reklama, populární žánry) a zhruba čtvrthodinové referáty ze zadané literatury. Kurz je zakončen udělením zápočtu.
Informace učitele
Kurz probíhá ve středu od 10:00 v AVC. Dotazy a připomínky posílejte na adresu 22964@mali.muni.cz
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2005, jaro 2006.