GEN133 Gender v mediální praxi

Fakulta sociálních studií
jaro 2008
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Binková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Gerlinda Šmausová
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Předpoklady
SOUHLAS
E-kurz je určen především studujícím Genderových studií, doporučujeme ho také studujícím mediálních studií a žurnalistiky. Studující by měli být ve třetím a vyšším roce studia. Maximální počet zapsaných 18, o přijetí do kurzu rozhoduje rychlost při zápisu a studijní zaměření zájemců a zájemkyň.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
E-learningový kurz Gender v mediální praxi si klade za cíl zdůraznit genderový aspekt soudobých mediálních diskurzů, doložit mediálně užívané strategie na praktických příkladech a poukázat na alternativní možnosti tvorby mediálních obsahů. Pomocí teoretických a praktických nástrojů budou studující rozkrývat genderové aspekty analyzovaných mediálních produktů a sami utvářet genderově korektní modely jednotlivých žánrů či typů mediálních pořadů. V úvodních hodinách se seznámí se základními východisky feministické literární a filmové teorie a s některými aspekty feministické kritiky médií, jež jim tak poskytnou možné nástroje de-konstrukce vlastních i cizích (žurnalistických) textů. V rovině praxe má e-kurz rozvíjet nejen schopnost vnímání mediálních obsahů z genderového hlediska, ale také obecné zcitlivění na přítomnost genderové tematiky v širších oblastech každodennosti. Východiskem kurzu je předpoklad, že symbolická rovina zacházení s genderovými kategoriemi, jak ji prezentují soudobá média, se zásadním způsobem podílí na formování pozic žen a mužů v konkrétních sférách soudobé společnosti a je potenciálním zdrojem sociální nerovnosti. Právě analýza symbolických forem reprezentace je pak jedním z způsobů rozrušování společenských struktur nerovnosti. E-kurz se nejprve věnuje teoretickým konceptům (genderové aspekty literární a filmové tvorby, formální aspekty mužského a ženského psaní, mediální stereotypizace, tzv. femininní televizní žánry), následně se pokouší tato zjištění aplikovat na konkrétních žánrech a produktech. Studující tak postupně přejdou od analýzy k vlastní tvorbě a vyzkouší si své žurnalistické schopnosti v oblasti zavedených žánrů (filmová recenze, rozhovor/chat, fotografie), ale i svou (nejen sociologickou) imaginaci a nápaditost ve volněji zadaných úkolech směřujících k uvědomování si a případnému nabourávání genderových stereotypů. V jednotlivých sekcích se kurz věnuje oblastem, v nichž je dle názoru jeho garantek genderová problematika významně zneviditelňovaná, avšak v případě de-konstruujícího pohledu se zároveň ukazuje jako nejviditelnější – v reklamě, pohádce či sportu. Některé z výstupů naleznou své praktické uplatnění na stránkách Genderového informačního centra Nora, kde tak budou zpřístupněna širší veřejnosti.
Metody hodnocení
Kritériem závěrečného hodnocení je aktivní participace a plnění zadaných úkolů v průběhu kurzu. Studující musí v každém týdnu přečíst zadanou literaturu a zpracovat úkol. Pro udělení zápočtu je nutné získat 110 ze 120 povinných bodů. Bonusové body pak určí hodnocení (stupnice A-F).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010.