FSS:POL254 Evr. a kompar. vzděl. pol. - Informace o předmětu
POL254 Evropská a komparativní vzdělávací politika
Fakulta sociálních studiíjaro 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jiří Nantl, LL.M. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Maxmilián Strmiska, Ph.D.
Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová - Rozvrh
- St 12:00–13:30 U43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 26 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou vzdělávací politiky v Evropě, a to na národní, mezivládní i komunitární úrovni. Kurz bude v širším kontextu vzdělávací politiky jako takové zaměřen především na politiku terciárního vzdělávání s přihlédnutím k různým aspektům týkajícím se agregace a zprostředkování zájmů tohoto sektoru politiky v daných politických systémech a procesu tvorby politických programů uvnitř této oblasti.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu. Informace o organizaci výuky a podmínkách ukončení. Vymezení pojmu vzdělávací politika. Poměr vzdlávací politiky k politice výzkumu a vývoje. 2. Dimenze vzdělávací politiky v Evropě (národní, mezivládní, komunitární). Institucionální a kompetenční aspekty. 3. Vzdělávací politika EU (kompetence, nástroje) 4. Boloňský proces a jiné mezivládní aktivity 5. Sociální dimenze Boloňského procesu. Sociální zabezpečení studentů v EU. 6. Modely řízení systémů a institucí terciárního vzdělávání. 7. Modely financování institucí terciárního vzdělávání. 8. Mezinárodní trendy v politice terciárního vzdělávání. 9. Trendy politiky terciárního vzdělávání v České republice a státech střední a východní Evropy. 10. Aktuální problémy politiky terciárního vzdělávání v České republice. 11. Diskuse k esejům. 12. Závěrečný test.
- Literatura
- a další zdroje zadané vyučujícím do elektronické studovny předmětu v IS MU)
- Brdek M. Evropská vzdlávací politika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-86395-96-0. s. 167
- File J. Goedegebuure L. (Eds.). Real-time systems. Reflections on higher education in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovenia. Brno: CHEPS/VUTIUM, 2003 ISBN 80-214-2384-6. 246
- KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 183 s. ISBN 9788086429786. info
- Metody hodnocení
- Kurz je zakončen zkouškou, klasifikační stupnice: A = 18 - 20 bodů, B = 17 - 15 bodů, C = 14 - 11 bodů, D = 10 - 8 bodů, E = 7 - 5 bodů, F = 4 a méně bodů. Studijními povinnostmi jsou esej a závěrečný test. Esej: Esej student zpracuje k jednomu k tématu zadanému v prvních dvou týdnech výuky. Esej má délku 2 - 4 normostrany a odevzdává se do složky Eseje ve studijních materiálech předmětu v IS MU, a to nejpozději do devátého týdne výuky. Esej je zamýšlen jako podklad pro diskusi (11. hodina). Esej může být ohodnocen nejvýše 10 body. Závěrečný test: Test bude obsahuje otázky vztahující se k podstatě předmětu a ověřující pochopení jeho základů. Závěrečný test je hodnocen nejvýše 10 body.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2008/POL254