PSY118 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup)

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Lenka Chalupníčková (cvičící)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Nepustil, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Rozvrh
Út 12:00–13:30 P24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy kvalitativní metodologie aplikované zejména ve výzkumu psychologicky relevantních jevů. Studenti získají základní informace o teoretických východiscích kvalitativního výzkumu a nezbytných předpokladech pro jeho realizaci. Fenomenologický výzkum, zakotvená teorie, narativní výzkum, diskurivní výzkum a další přístupy budou objasněny. Účastníci kurzu by měli být schopni navrhnout výzkumný projekt se všemi náležitostmi, tj. formulovat výzkumný problém a výzkumné otázky, zvolit adekvátní design, osvojit si základní výzkumné postupy. Kurz je též vybaví základními dovednostmi zpracovat kvalitativní výzkumné údaje. Studenti budou umět posudit úskalí při interpretaci kvalitativních dat a dokáží se vyrovnat s etickými problémy v kvalitivním výzkumu.
Osnova
  • 1. Principy kvalitativního výzkumu. Disciplinovaný výzkum (D.Hiles). Heuristický výzkum (C.Moustakas). Etické otázky v kvalitativním výzkumu. 2. Obecný konceptuální rámec kvalitativního výzkumu.Formulace výzkumného problému. 3. Formulace výzkumné otázky, vhodnost kvalitativního přístupu. 4. Volba kontextu a strategie tvorby výzkumného souboru. Teoretická saturace. 5. Metody sběru dat: Interview, narativní interview. Pozorování, dokumenty. Ohniskové skupiny, čtení deníku ve skupině. 6. Různé kvalitativní výzkumné projekty 7. Zakotvená teorie. 8. Fenomenologická analýza (Interpretační Fenomenologická analýza - IPA). 9. Diskurzivní analýza. 10. Kooperativní a kolaborativní výzkum. 11. Narativně orientovaný výzkum (NOI). 12. Validita and reliabilita v kvalitativním výzkumu. 13. Kvalitativní výzkumní zpráva.
Literatura
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • CHRZ, Vladimír. Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu. 1. vyd. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2007, 152 s. ISBN 9788086174112. info
  • HILES, David a Ivo ČERMÁK. Narrative Psychology. In C. Willig, W. Stainton-Rogers (eds.) The Sage Handbook of Qualitative Research Psychology. Los Angeles, London, New Delhi, Singapor: Sage Pulications, 2008, s. 147-164, 17 s. The Sage Handbook of Qualitative Research Psycholo. ISBN 978-1-4129-0780-4. info
  • ČERMÁK, Ivo, David HILES a Vladimír CHRZ. Narativně orientovaný výzkum: interpretační perspektivy. In V. Řehan, M. Šucha (ed), Psychologica 37, Sborník z konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku 6. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, s. 53-66. ISBN 978-80-244-1813-1. info
  • DANIELOVÁ, Kateřina. Jan Hendl: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. První. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 176 s. Skripta. ISBN 978-80-210-4359-6. URL info
Výukové metody
přednáška, skupinová diskuze, skupinová analýza textu.
Metody hodnocení
Součástí písemné zkoušky je návrh kvalitativního výzkumného projektu a analýza textu získaného ve výzkumu. Výzkumný návrh: 30 % Analýza textu: 30% Písemná zkouška: 40 % 4 credits
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/PSY118