SAN261 Antropologie spotřeby

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Sekeráková Búriková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Šlesingerová, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení sociální antropologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 12:00–13:30 U32
Předpoklady
Schopnosť čítať odbornú literatúru v angličtine – absolvovanie kurzu si vyžaduje zvládnutie približne 20 strán (jedna štúdia, alebo kapitola monografie) odborného textu v angličtine za týždeň.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 21 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Študijný predmet “Antropológia spotreby a konzumnej spoločnosti“ sleduje rolu spotreby v spoločnosti a antropologickom výskume. Jeho cieľom je oboznámiť študentov/tky so základnými témami a teóriami v súčasnej antropológii spotreby. Hlavné ciele kurzu sú: - osvojiť si antropologický prístup k skúmaniu spotreby - získať orientáciu v kľúčových témach antropológie spotreby - oboznámiť sa s etnografickými prácami v antropológii spotreby - oboznámiť sa s vývojom myslenia v disciplíne - naučiť sa analyzovať odborné texty
Osnova
  • Predstavenie sylabu a kursu, antropológia spotreby, jej objekt štúdia
  • Teoretické prístupy v antropológii spotreby
  • Klasické teórie spotreby - modernita a kapitalizmus
  • Klasické teórie spotreby 2 - populárna kultúra, postmodernizmus
  • komodifikácia a jej dôsledky, globalizácia a regionálne variácie
  • Spotreba a identita
  • prax spotreby - nakupovanie
  • materiálne a nemateirálne objekty spotreby
  • Priestory spotreby
  • Spotreba ako politická a etická činnosť - alternatívy
Literatura
    doporučená literatura
  • Slater, Don. 1997. Consumer Culture and Modernity. Cambridge: Polity.
  • Miller, Daniel. In Miller, D. (ed.). 1995. Acknowledging Consumption: A Review of New Studies. London: Routledge.
  • Sassatelli, Roberta. 2007. Consumer Culture: History, Theory and Politics. London: SAGE Publications.
Výukové metody
Přednášky, skupinové diskuse
Metody hodnocení
Typ výuky: prednášky, diskusie na hodine, domáce úlohy, čítanie povinnej literatúry požiadavky na ukončenie: týždenné písomné zadania, seminárna práca
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2017.