ZUR551 Stylistika - argumentace vs. manipulace (dílna)

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
0/2. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jiřina Salaquardová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 10:00–11:40 U35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stylistická dílna-workshop učí studenta rozlišit stylistické výběry, které jsou užívány v manipulativních postupech – zejména při tvorbě textu v tištěných médiích (výběrově také v médiích elektronických). Absolvováním semináře získá student základní orientaci v tématu, tj. schopnost určit a gramotně klasifikovat typ manipulace (nekorektní argumentace) na základě znalosti základního souboru argumentačních (rétorických figur). Podmínky k udělení zápočtu: aktivní účast, úspěšně zvládnutá dílčí cvičení, úspěšně zvládnutý závěrečný písemný test.
Osnova
  • 1. Argument a seriozní argumentace. Soubor cvičení (výběr z tisku tisk), analýza.
  • 2. Soubor argumentačních figur, techniky falešné argumentace.
  • 3. Argumenty založené na zkreslení skutečnosti.
  • 4. Argumenty pracující s emocemi publika.
  • 5. Analýza (tisk).
  • 6. Analýza (tisk).
  • 7. Implikace (cvičení), analýza.
  • 8. Presupozice (cvičení) analýza.
  • 9. Soubor prvků persuase – výklad, cvičení, analýza.
  • 10. Analýza (tisk).
  • 11. Analýza (tisk).
  • 12. Analýza (tisk).
Literatura
  • Media Relations není manipulace. Ekopress., 2004.
  • Věrčák, V., Girgašová J., Liškařopvá R.: Media Relations není manipulace. Ekopress., 2004.Studijní soubor textů z denního tisku – zpravodajství z procesů s Miladou Horákovou RP, Literární noviny, Lidové noviny, Neviditelný pes, Virtually, Blesk aj.;
  • Doporučená literaturaSousedík, P.: Logika pro studenty humanitních oborů. Druhé, rozšířené vydání. Szymanek, K. a kol.: Umění argumentace. Terminologický slovník. UP Olomouc, 2003. Kraus, J. Rétorika a řečová kultura. UK, nakladatelství Karolinum, 2004.
  • Kraus, J. Rétorika v evropské kultuře. Academia. 1998.Mc.Nair., B.: Sociologie žurnalistiky. Portál 2004.Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Portál 2000. Just, V. Slovník floskulí. Academia, 2003.Batko, A.: Umění persvaze aneb jazyk ovlivňování a
Výukové metody
textová analýza, diskuze
Metody hodnocení
V průběhu semestru je vyžadována domácí práce a příprava. Je také požadována aktivní účast v kurzu (nejméně 80procentní). Součástí každého setkání jsou stylistické analýzy textů (+ dílčí testy); s výsledkem se studenti seznamují buď v setkání následujícím, nebo je v určeném termínu naleznou v Odevzdávárně ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014.