SPP803 Přístup k práci s klientem a kultura organizace

Fakulta sociálních studií
jaro 2014
Rozsah
2/0/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Libor Musil, CSc. (přednášející)
Mgr. Ladislav Otava, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
So 22. 2. 14:30–16:00 P51 Posluchárna V. Čermáka, So 29. 3. 14:30–16:00 P51 Posluchárna V. Čermáka, So 26. 4. 14:30–16:00 P51 Posluchárna V. Čermáka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Díky kursu by měli studenti získat základní poznatky a dovednosti potřebné pro samostatnou reflexi kultury organizací, které poskytují osobní sociální služby. Za tímto účelem se studenti seznámí s pojmy kultura v organizaci a dilemata práce s klientem a s principy jejich užití při poznávání přístupu ke klientům na osobních sociálních služeb. S logiku zkoumání kultury v organizaci se studenti seznámí prakticky tím, že samostatně, dle zadání, zpracují případovou studii přístupu pracovníků jim známé organizace ke klientům.
Osnova
  • Základní pojmy: organizace a kultura/ Základní pojmy: dilema práce s klientem a přístup ke klientům jako součást kultury organizace služeb sociální práce
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Zvládání nesourodých pracovních podmínek (Lipsky)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Systém a životní svět, vnitřní a vnější perspektiva (Laan)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: moc manažerů a profesionálů v organizaci (Howe)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: kolektivní nevědomí (Tavistock Institute of Human Relations)
  • Všední dilemata práce s klientem
  • Strategická dilemata práce s klientem / Operační strategie / Výzkum přístupu ke klientům z hlediska kultury
Literatura
  • MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale--" : dilemata práce s klienty v organizacích. Vyd. 1. Brno: Marek Zeman, 2004, 243 s. ISBN 8090307019. info
  • LAAN, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce :(pomoc není zboží). Translated by Eva Kušová. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998, 260 s. ISBN 80-85834-41-3. info
  • LIPSKY, Michael. Street-level bureaucracy :dilemmas of the individual in public services. New York: Russell Sage Foundation, 1980, xviii, 244. ISBN 0-87154-526-8. info
Výukové metody
Jednotlivá témata jsou prezentována vyučujícím formou odborné přednášky, s využitím ppt prezentací. Studenti v návazných seminářích diskutují jednotlivá probíraná témata a poznatky z nastudované literatury. V průběhu kursu studenti samostatně zpracují esej o přítomnosti vybraného dilematu v kultuře organizace v oblasti veřejné a sociální politiky a vysvětlí zvolené způsoby jeho řešení pracovníky organizace. Pro absolvování kursu je nutné úspěšné absolvování průběžného testu, eseje a domácí práce s odbornou literaturou.
Metody hodnocení
Obsahem předmětu jsou přednášky, vypracování písemného zadání a kolektivní konzultace k esejům. Předmět je ukončen zkouškou. Předpokladem absolvování je úspěšné zvládnutí testu ze základních pojmů teorie přístupu ke klientům jako součásti kultury organizace a vypracování eseje na téma: „Jak jsou pracovníci vybrané organizace zvyklí řešit vybrané dilema a jaký to má pro ně význam?“
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.