PSY170 Náhradní rodinná péče

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Petra Kočí (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 27. 2. 9:00–15:00 U23, Pá 27. 3. 9:00–15:00 U23, Pá 24. 4. 9:00–15:00 U23, Pá 29. 5. 9:00–16:45 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
pochopit a vysvětlit základní psychologické souvislosti života dětí mimo vlastní rodinu,
zmapovat problémy těchto dětí v raném věku i v dospělosti,
poukázat na možnosti a způsoby, jakými psycholog může v oblasti náhradní rodinné péče odborně pracovat jak s dětmi samotnými, tak i se zájemci o přijetí dítěte do osvojení nebo pěstounské péče a samozřejmě s náhradními rodinami.
Porozumět důležitým souvislostem mezi biologickou rodinou, dítětem, ústavní výchovou, rolí státu, zájemci o přijetí dítěte a náhradní rodinou.
Osnova
  • 1. Úvod, seznámení se studenty, motivace, očekávání.
  • 2. Právní souvislosti, typy NRP, instituce a jejich spolupráce, role psychologa v NRP.
  • 3. Porucha attachmentu a její projevy a důsledky, potřeby dítěte v novém vztahu.
  • 4. Proces zprostředkování náhradní rodinné péče budoucím osvojitelům a pěstounům. Práce psychologa v NRP.
  • 5. Citová deprivace, projevy, psychické trauma, adaptace v nové rodině, problémy a řešení.
  • 6. Osobní zkušenosti rodiny s dětmi v NRP.
  • 7. Práce s dospělými, kteří vyrostli v ústavní péči.
  • 8. Identita přijatého dítěte, jeho původ, místo v náhradní rodině.
  • 9. Profesní zkušenosti ředitele DD.
  • 10. Osobní zkušenosti rodičů přijatých dětí.
  • 11. Příprava rodiny na příchod dítěte, nový člen rodiny.
  • 12. Profesní zkušenosti psychologa pracujícího v NRP.
  • 13. Závěrečné shrnutí kurzu, zhodnocení, diskuze.
Literatura
    doporučená literatura
  • SCHOOLEROVÁ, Jayne E. Adopce :vztah založený na slibu : užitečné rady a prostředky pro adoptivní rodiče a pěstouny. Edited by Jiří Kovařík. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2002, 217 s. ISBN 80-7255-066-7. info
  • ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině. Translated by Petra Vlčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 119 s. ISBN 80-7178-578-4. info
    neurčeno
  • Shoffield G., Beek M. (2005). Riskl and Resilience in Long-Term Foster-Care. British Journal of Social Work, 35, 1283-1301.
  • Matějček, Zdeněk (1996). Teoretická úvaha nad pozdními následky psychické deprivace a subdeprivace . Československá psychologie, 40, 5, 369-375.
  • Wilson K., Petrie S., Sinclair I. (2003). A Kind of Loving: A Model of Effective Foster Care. British Journal of Social Work, 33, 991-1003.
  • Matějček, Zdeněk - Kovařík, Jiří - Bubleová, Věduna (1996). Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace II. část: Děti z náhradní rodinné péče. Československá psychologie, 40, 1, 14-27.
  • Reitz, M., Watson, K.W. Adoption and the Family System. New york, Guilford Press, 1992.
  • Biehal N., Wade J. (2000). Going Missing from Residential and Foster Care: Linking Biographies and Contexts. British Journal of Social Work, 30, 211-225.
  • Marhounová,L, Stýblová, M. Osvojené dítě. Praha, 1997.
  • Matějček, Zdeněk – Bubleová, Věduna – Kovařík, Jiří (1996). Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace III. část. Československá psychologie, 40, 2, 81-94.
  • Heger, P. Zkušenosti adoptivních rodičů odjinud. Praha, FOD, 1994.
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila. Osvojení a pěstounská péče. Edited by Zdeněk Matějček. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-637-3. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 159 s. ISBN 80-85850-76-1. info
  • BUBLEOVÁ, Věduna, Jiří KOVAŘÍK a Zdeněk MATĚJČEK. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 1997, 69 s. ISBN 80-85121-89-1. info
Výukové metody
Interaktivní výuka je koncipována jako seminář, který má dvě části: teoretickou a zážitkovou. Předpokládá se aktivní diskuze s pozvanými hosty, odborníky z praxe, kteří budou na kurzu přinášet své profesní a osobní zkušenosti; stejně jako rodina s dětmi v náhradní rodinné péči.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen kolokviem (25% známky).
Podmínky pro absolvování kurzu:
- zpracování a prezentace příspěvků k probíraným tématům (25% známky)
- zpracování kasuistiky v rámci výuky (25% známky)
- závěrečná seminární práce (25% známky)
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Více informačních zdrojů viz. sylabus. More information sources in syllabus.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2015/PSY170