SPP803 Přístup k práci s klientem a kultura organizace

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
2/0/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Libor Musil, CSc. (přednášející)
Mgr. Ladislav Otava, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
So 7. 3. 14:30–16:00 P51 Posluchárna V. Čermáka, So 28. 3. 14:30–16:00 P51 Posluchárna V. Čermáka, So 25. 4. 14:30–16:00 P51 Posluchárna V. Čermáka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Díky kursu by měli studenti získat základní poznatky a dovednosti potřebné pro samostatnou reflexi kultury organizací, které poskytují osobní sociální služby. Za tímto účelem se studenti seznámí s pojmy kultura v organizaci a dilemata práce s klientem a s principy jejich užití při poznávání přístupu ke klientům na osobních sociálních služeb. S logiku zkoumání kultury v organizaci se studenti seznámí prakticky tím, že samostatně, dle zadání, zpracují případovou studii přístupu pracovníků jim známé organizace ke klientům.
Osnova
  • Základní pojmy: organizace a kultura/ Základní pojmy: dilema práce s klientem a přístup ke klientům jako součást kultury organizace služeb sociální práce
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Zvládání nesourodých pracovních podmínek (Lipsky)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Systém a životní svět, vnitřní a vnější perspektiva (Laan)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: moc manažerů a profesionálů v organizaci (Howe)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: kolektivní nevědomí (Tavistock Institute of Human Relations)
  • Všední dilemata práce s klientem
  • Strategická dilemata práce s klientem / Operační strategie / Výzkum přístupu ke klientům z hlediska kultury
Literatura
  • ARGYRIS, CH., SCHÖN, D.A. Organizational Learning II. Theory, Metod, and Praktice. Addison-Wesley, Reading – Massachusetts tec. 1996.
  • REDMOND, B.: Reflecting on Practice: Exploring Individual and Organizational Learning through a Reflective Teaching Model. In: Gould, N., Baldwin, M. (eds.), Social Work, Critical Reflection and the Learning Organization, Ashgate, Aldershot 2004.
  • MUSIL, Libor. Coping with Dilemmas. Working Conditions and Interactions of Social Workeres with their Clients. Stassfurt: ISIS, 2006, 130 s. Comparative Social Work Science Vol. 6. ISBN 80-7326-090-5. info
  • NEČASOVÁ, Mirka a Libor MUSIL. PRACOVNÍ PODMÍNKY A DILEMATA POMÁHAJÍCÍCH PRACOVNÍKŮ. Sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2006, roč. 2006, č. 3, s. 57 - 71, 14 s. ISSN 1213-6204. info
  • MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale ..." Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004, 243 s. ISBN 80-903070-1-9. info
  • GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur :vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 s. ISBN 80-85850-89-3. info
  • LAAN, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce :(pomoc není zboží). Translated by Eva Kušová. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998, 260 s. ISBN 80-85834-41-3. info
  • The unconscious at work : individual and organizational stress in the human services. Edited by Anton Obholzer - Vega Zagier Roberts. 1st pub. Hove: Brunner-Routledge, 1994, xviii, 224. ISBN 0415102065. info
  • MARTIN, Joanne. Cultures in organizations : three perspectives. New York: Oxford University Press, 1992, xi, 228 s. ISBN 0-19-507163-8. info
  • GOFFMAN, Erving. Asylums :essays on the social situation of mental patients and other inmates. 1st pub. London: Penguin Books, 1991, 336 s. ISBN 0-14-013739-4. info
  • HOWE, David. Social workers and their practice in welfare bureaucracies. Aldershot: Gower, 1986, vi, 174 s. ISBN 0-566-05091-9. info
  • LIPSKY, Michael. Street-level bureaucracy :dilemmas of the individual in public services. New York: Russell Sage Foundation, 1980, xviii, 244. ISBN 0-87154-526-8. info
Výukové metody
Jednotlivá témata jsou prezentována vyučujícím formou odborné přednášky, s využitím ppt prezentací. Studenti v návazných seminářích diskutují jednotlivá probíraná témata a poznatky z nastudované literatury. V průběhu kursu studenti samostatně zpracují esej o přítomnosti vybraného dilematu v kultuře organizace v oblasti veřejné a sociální politiky a vysvětlí zvolené způsoby jeho řešení pracovníky organizace. Pro absolvování kursu je nutné úspěšné absolvování průběžného testu, eseje a domácí práce s odbornou literaturou.
Metody hodnocení
Obsahem předmětu jsou přednášky, vypracování písemného zadání a kolektivní konzultace k esejům. Předmět je ukončen zkouškou. Předpokladem absolvování je úspěšné zvládnutí testu ze základních pojmů teorie přístupu ke klientům jako součásti kultury organizace a vypracování eseje na téma: „Jak jsou pracovníci vybrané organizace zvyklí řešit vybrané dilema a jaký to má pro ně význam?“
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.