FSS:GEN104 Metodologie výzkumu gend. prob - Informace o předmětu
GEN104 Metodologie výzkumu genderové problematiky
Fakulta sociálních studiíjaro 2016
- Rozsah
- 1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Iva Šmídová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Bělehradová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 13:30–15:00 P24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 58 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/58, pouze zareg.: 0/58, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/58 - Mateřské obory/plány
- předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Během kurzu se studenti naučí identifikovat rozdíl mezi kvalitativní a kvantitativní výzkumnou metodologií. Studenti budou schopni vysvětlit logiku fungování výzkumu v sociálních vědách. Studující se v kurzu naučí kombinovat různé výzkumné techniky. Studenti budou po absolvování schopn sestavit konkrétní výzkumný projekt. Prostřednícím výzkumů sexuality a duševního (ne)zdraví, kurz seznamuje posluchače/ky s logikou empirického výzkumu v sociálních vědách a přibližuje jeho základní výzkumné strategie. Přináší informace o transformaci a redukci informací v sociologickém výzkumu, poukazuje také na limity empirického zkoumání. Kromě kvantitativního výzkumu je cílem kurzu seznámit studující i s teorií a metodami kvalitativního výzkumu, přičemž bude zdůrazněn přínos propojení obou výzkumů. Studující budou mít možnost tříbit svou schopnost diskuse nad konkrétními příklady uvažování a rozhodování v jednotlivých etapách výzkumné práce. Kurz je zakončen zkouškou.
- Osnova
- 1. Deduktivní a induktivní logika výzkumu
- 2. Struktura pozitivistického vědeckého myšlení
- 3. Kvalitativní výzkum a analýza
- Literatura
- ako robiť kvalitativný
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
- Sociologické školy, směry, paradigmata. Edited by Miloslav Petrusek - Alena Miltová - Alena Vodáková. Vyd. 2., dopl. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 258 s. ISBN 80-85850-81-8. info
- BABBIE, Earl R. The practice of social research [Babbie, 1998]. 8th ed. Belmont: Wadsworth Publishing Company, 1998, xxiv, 465. ISBN 0-534-50468-X. info
- REINHARZ, Shulamit a Lynn DAVIDMAN. Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press, 1992, viii, 413. ISBN 9780195073867. info
- GEERTZ, Clifford. The interpretation of cultures : selected essays. New York: Basic Books, 1973, ix, 470. ISBN 0465097197. info
- Výukové metody
- přednáška a seminář, čtení doma
- Metody hodnocení
- referát na vybrané metodologické téma 3 průběžné písemné práce (všechny tři úkoly jsou součástí práce na závěrečném návrhu výzkumu : - teoretická východiska - formulace výzkumného problému a hypotézy - dokončení finální verze návrhu výzkumu) projekt kromě vyučujícího připomínkují pracovní skupiny nazájem závěrečná zkouška formou písemného testu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2016/GEN104