PSY106 Psychologie emocí a motivace

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Šipula (přednášející)
Garance
Mgr. Miroslav Šipula
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Šipula
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 19. 2. 13:30–15:00 P51 Posluchárna V. Čermáka, Po 5. 3. 13:30–15:00 P51 Posluchárna V. Čermáka, Po 19. 3. 13:30–15:00 P51 Posluchárna V. Čermáka, Po 9. 4. 13:30–15:00 P51 Posluchárna V. Čermáka, Po 23. 4. 13:30–15:00 P51 Posluchárna V. Čermáka, Po 7. 5. 13:30–15:00 P51 Posluchárna V. Čermáka
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY106/01: Po 19. 2. 15:15–16:45 U23, Po 5. 3. 15:15–16:45 U23, Po 19. 3. 15:15–16:45 U23, Po 9. 4. 15:15–16:45 U23, Po 23. 4. 15:15–16:45 U23, Po 7. 5. 15:15–16:45 U23
PSY106/02: Po 26. 2. 15:15–16:45 U23, Po 12. 3. 15:15–16:45 U23, Po 26. 3. 15:15–16:45 U23, Po 16. 4. 15:15–16:45 U23, Po 30. 4. 15:15–16:45 U23, Po 14. 5. 15:15–16:45 U23
PSY106/03: Po 26. 2. 17:00–18:30 U23, Po 12. 3. 17:00–18:30 U23, Po 26. 3. 17:00–18:30 U23, Po 16. 4. 17:00–18:30 U23, Po 30. 4. 17:00–18:30 U23, Po 14. 5. 17:00–18:30 U23
PSY106/04: Út 20. 2. 18:45–20:15 U23, Út 6. 3. 18:45–20:15 U23, Út 20. 3. 18:45–20:15 U23, Út 10. 4. 18:45–20:15 U23, Út 24. 4. 18:45–20:15 U23, Út 15. 5. 18:45–20:15 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako základní se známení s problematikou psychologie emočního prožívání a motivace jako součástí obecné psychologie. Přednášky budou zaměřeny na hlavní pojmy, jevy a teorie z psychologie emocí a motivace. Cvičení budou věnována praktickým příkladům.

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

1. Porozumět pojmům, jevům a základním teoretickým přístupům v níže uvedených oblastech psychologie emocí a motivace. Přesně rozlišovat v odborné terminologii této části obecné psychologie.

2. Popsat jevovou stránku emocí a motivace i mechanismy jejich skrytého působení, identifikovat emoce jako faktor mnoha typů lidského chování, posoudit roli externích a interních zdrojů motivace při analýze lidksého chování. Uvést (odborně zdůvodněnou) řadu pravděpodobných a motivů určitého chování.

3. Zobecnit konkrétní zkušenosti z reálného života na odborné termíny a jevy kognitivní (obecné) psychologie a uvést řadu konkrétních příkladů ke každému termínu a jevu.
Osnova
  • I. Emoce, citové zážitky
  • Pojem emoce, cit
  • Charakteristika emocí
  • Funkce emocí
  • Aktuální geneze emoce
  • Druhy emocí
  • Emoce a ostatní psychické funkce
  • Emoce a osobnost
  • Sociokulturní kontext emocí
  • Typické periferní a viscerální projevy emocí
  • Ontogeneze emocí
  • Zpusoby zkoumání citových zážitku
  • Teorie emocí
  • II. Motivace
  • Vymezení pojmu, klasifikace, principy motivace
  • Základní přístupy, teorie motivace
  • Výkonová motivace
  • Frustrace
  • Agrese
  • Intrapsychický konflikt
  • Obranné mechanismy
  • Stres v kontextu motivace
  • III. Volní procesy
  • IV. Emoce, motivace a vůle v kontextu osobnosti, v interakci s kognitivními procesy
  • Podrobné rozpracování témat - viz zvláštní dokument - "Syllabus předmětu" ve složce "Studijní materiály" předmětu v ISu.
Literatura
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1387-3. info
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 227 s. ISBN 80-7178-553-9. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Vyd. 1. Praha: Academia, 2000, 335 s. ISBN 8020007636. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 8020005927. info
  • ŠVANCARA, Josef. Psychologie emocí a motivace. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 158 s. URL info
Výukové metody
1. Přednášky
2. Písemná práce (esej)
3. 3 tématické on-line workshopy (zejm. pro nácvik introspekce a nácvik poskytování zpětné vazby)
4. Povinné domácí úkoly (5x)
5. E-learning (systém ELF: http://elf.phil.muni.cz/elf/), on-line konzultace a nácvik testů
Metody hodnocení
Student získá hodnocení na základě bodování:
1. účasti na cvičeních (15 b.)
2. písemné práce (35 b.)
3. dobrovolného průběžného testu (4 b.)
4. závěrečného písemného testu (50 b.)
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2009/PSY106/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.