SAN261 Antropologie spotřeby a konzumní společnosti

Fakulta sociálních studií
jaro 2018

Předmět se v období jaro 2018 nevypisuje.

Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Sekeráková Búriková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
Schopnosť čítať odbornú literatúru v angličtine – absolvovanie kurzu si vyžaduje zvládnutie približne 20 strán (jedna štúdia, alebo kapitola monografie) odborného textu v angličtine za týždeň.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 524 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Jednosemestrálny kurz Antropológia spotreby a konzumnej spoločnosti sleduje rolu spotreby v spoločnosti a jej konceptualizáciu v sociálnej antropológii. Jeho cieľom je oboznámiť študujúcich odboru SAN so základnými témami a teóriami v súčasnej antropológii spotreby. Prvá časť kurzu sa sústreďuje na základné teoretické tradície v antropológii spotreby a sleduje spotrebu vo vzťahu k vnímaniu kultúrnych odlišností, komodifikácii a politickej ekonómii. Druhá časť sa venuje témam a konceptom, ktoré sú pre antropológiu spotreby dôležité, pričom sleduje spotrebu ako prax, spotrebu ako rituálnu činnosť a spotrebu ako prostriedok na vytváranie identity a sociálnych vzťahov. Tretia časť predstavuje vybrané materiálne aj nemateriálne objekty spotreby a ukazuje, ako k nim antropológia pristupuje.
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování kurzu:
- lépe rozumět spotřebě v současném světě
- mít přehled o tématech a teoretických a metodologických přístupech k spotřebe v sociální antropologii
- získají lepší znalosti v ekonomické a ekonomické antropologii
- osvojí si antropologický přístup k zkoumání spotřeby
Osnova
  • 1. Úvod - čo je spotreba a spotrebná kultúra
  • 2. Spotreba a kultúrne odlišnosti: komofigikácia a autenticita
  • 3. Spotreba a politická ekonómia
  • 4. Priestory a prax spotreby
  • 5. Spotreba a identita
  • 6. Spotreba a vzťahy
  • 7. Spotreba a/ako rituál
  • 8. Dom, domov, domácnosť
  • 9. Odev a móda
  • 10. Spotreba nemateriálnych objektov (služby, čas, skúsenosť)
  • 11. Spotreba ako etická činnosť, alternatívne spôsoby spotreby
Literatura
  • Cross-cultural consumption. : global markets, local realities. Edited by David Howes. New York: Routledge, 1996, x, 214. ISBN 0415138892. info
  • Acknowledging consumption : a review of new studies. Edited by Daniel Miller. 1st pub. London: Routledge, 1995, vii, 341. ISBN 0415106893. info
  • MCCRACKEN, Grant David. Culture and consumption : new approaches to the symbolic character of consumer goods and activities. Bloomington: Indiana University Press, 1988, xv, 174. ISBN 0253315263. info
Výukové metody
Přednášky, skupinové diskuse, skupinové projekty, kritické čtení textů
Metody hodnocení
participation at discussions, essay, test, oral presentation
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2017.