ZUR522 Náboženství a religiozita v českých médiích optikou kritické diskurzivní analýzy

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Krajtl (přednášející)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 13:30–15:00 Studio 527
Předpoklady
Schopnost číst texty v angličtině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základním cílem kurzu je prohloubit teoretické poznatky studentů o diskurzívní analýze médií a nabídnout jim možnost aplikovat získané vědomosti na konkrétní témata spojená se zobrazováním a informováním o náboženství a religiozitě v tuzemských médiích. Kurz tedy účelně propojuje trojí: teorii, která pojmově a interpretačně ukotví studentské analýzy mediálních textů, metodologii, která umožní projekci těchto konceptů do stabilního a přesvědčivého výzkumného designu, a novinářskou praxi, která zajistí popularizaci získaných výzkumných zjištění.
Výstupy z učení
Absolventi kurzu:
- si osvojí koncepty a kontexty religionistiky;
- prohloubí znalost principů kritické diskurzivní analýzy;
- vyzkouší si možnost publicistické prezentace vlastní výzkumné práce.
Osnova
  • 1. Úvod do sociologie náboženství (JM)
  • 2. Současný stav prezentace náboženství v médiích (JM)
  • 3. Metodologie diskurzivní analýzy (KK)
  • 4. Estetika náboženství v médiích (OK)
  • 5. Skupinová prezentace témat
  • 6. Nástroje analýzy I. (KK)
  • 7. Nástroje analýzy II. (KK)
  • 8. Nástroje analýzy III. (KK)
  • 9. První výstupy z vlastních výzkumů
  • 10. Samostatná práce na tématu
  • 11. Prezentace přepracovaných výstupů
  • 12. Příprava výsledného textu (JM, OK)
  • 13. Studio Proglas (OK)
Literatura
  • Images in usetowards the critical analysis of visual communication. Edited by Matteo Stocchetti - Karin Kukkonen. Philadelphia: John Benjamins Pub. Co., 2011, vi, 298 p. ISBN 9789027284167. info
  • Qualitative discourse analysis in the social sciences. Edited by Ruth Wodak - Michał Krzyżanowski. First published. New York: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 216. ISBN 0230019870. info
  • RICHARDSON, John E. Analysing newspapers : an approach from critical discourse analysis. New York: Palgrave Macmillan, 2007, xi, 268. ISBN 9781403935656. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1st pub. London: Hodder Arnold, 1995, viii, 214. ISBN 0340588896. info
Výukové metody
- přednáška
- diskuse
- skupinový projekt
Metody hodnocení
position paper, závěrečný skupinový projekt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2018/ZUR522